Content Marketing SEO

9 treści, dzięki którym wreszcie wypłyniesz w Google (LISTA)

Wypłyń na pierwsze strony wyników Google
Pexels.com
Uzyskiwanie wysokich pozycji witryny w naturalnych wynikach Google już dawno temu przestało opierać się w głównej mierze na pozyskiwaniu linków przychodzących. Wobec zmian, jakie zaszły w amerykańskiej wyszukiwarce, niezwykle ważnym elementem wpływającym na widoczność serwisu w rezultatach wyszukiwania stały się zawarte na niej treści. Widać to choćby w badaniu[1] pokazującym, że przeciętnie strony notujące 10 miejsce w Google SERP zawierały ok. 200 słów mniej w tekście, niż strony osiągające pozycję numer 1.
PODZIEL SIĘ:

W ostatnich latach kalifornijski gigant zmienił całkowicie główny silnik swojej wyszukiwarki („Koliber” – 2013 r.), wprowadził aktualizację „Panda” (po raz pierwszy w 2011 r.), a w zeszłym roku do algorytmu wyszukiwania włączył mechanizm sztucznej inteligencji „RankBrain”. W efekcie tych modyfikacji czynniki związane z zawartością strony znacznie zyskały na znaczeniu, stąd w branży marketingu internetowego popularność zyskało hasło „content is king”. O jakie treści powinniśmy zatem zadbać w serwisie, aby podbić wyniki Google?

1. Opisy produktów / usług

Jest to bardzo ważna kwestia, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych oferujących popularne produkty dostępne w wielu innych witrynach. Bardzo często umieszczane są wtedy identyczne opisy na wielu konkurencyjnych stronach np. skopiowane z witryny producenta. Przygotowując unikalny opis, nie tylko wyróżniamy się na tle konkurencji, ale zyskujemy lepszą ocenę według algorytmu Google. W przypadku e-sklepów, sprzedających tysiące artykułów, może być to problematyczne, jednak z pewnością czas i środki przeznaczone na stworzenie niepowtarzalnych treści dla wszystkich produktów przyniosą korzyści.

Warto zatroszczyć się również o to, aby opisy oferowanego towaru czy usług były możliwie jak najbardziej obszerne, co także pozytywnie wpływa na widoczność w Google. Należy przy tym pamiętać, by nie tworzyć materiałów pod kątem robotów wyszukiwarek internetowych, lecz użytkowników. Powinniśmy unikać upychania na siłę słów kluczowych, co zresztą przynosi zwykle skutek odwrotny od zamierzonego. Zamiast tego lepiej skupić uwagę na jakości i przydatności tekstu:

  • W opisie należy zawrzeć wszystkie istotne dla klienta informacje – oprócz cech produktu takich jak wymiary czy kolor, wspomnieć o innych właściwościach: np. energooszczędności, plamoodporności itp.,
  • Warto przedstawić przykładowe zastosowanie produktu oraz do kogo jest on skierowany,
  • Użytkownicy docenią zaprezentowanie dodatkowych inspiracji, pomysłów, przykładów wykorzystania towaru itp.

2. Opisy kategorii

Z punktu widzenia SEO (ang. Search Engine Opitimization) jest to niezwykle istotny element contentu witryny. Tak samo jak w przypadku opisów produktów, może przyczynić się do zwiększenia widoczności podstrony w rezultatach wyszukiwania. Korzystne będzie zatem umieszczenie unikatowych, ciekawych i rozbudowanych opisów dla kategorii produktów czy usług, a także poszczególnych części tematycznych danego serwisu www.

Analogicznie jak dla podstron produktowych, frazy kluczowe związane z daną kategorią/sekcją powinny być użyte w sposób naturalny, a sam tekst powinien być pomocny dla odbiorców.

Opis kategorii w sklepie internetowym

Rys. Przykładowy opis kategorii w sklepie internetowym

3. Grafika

Dodanie ciekawych, wysokiej jakości zdjęć, dokładnie przedstawiających dany produkt, pomaga przekonać użytkowników do podjęcia decyzji o zakupie. Ważną rolę odgrywają również różnego typu obrazki i grafiki objaśniające daną usługę bądź omawiane zagadnienie. Przyczyniają się one do poprawy wrażeń odbiorców i mogą wpłynąć na wyższy poziom konwersji.

Pliki graficzne w witrynie są ponadto okazją do pozyskania dodatkowego ruchu. Wiele osób korzysta bowiem w Google z wyszukiwarki grafiki, która może stać się znaczącym źródłem odwiedzin. Aby było to możliwe bardzo ważne jest uzupełnienie atrybutów „alt” plików graficznych w serwisie, czyli tekstu alternatywnego wyświetlanego na stronie, gdy z jakichś przyczyn obrazek nie zostanie załadowany. Tutaj także uważać należy by nie przesadzić z nasyceniem „altów” frazami, a raczej opisać faktyczną zawartość obrazka. Zabiegi te przyczyniają się do zwiększenia widoczności strony zarówno w wyszukiwarce grafiki, jak i tradycyjnych rezultatach Google.

4. Oceny, recenzje użytkowników

Opcja dodawania ocen i opinii przez użytkowników strony posiada wiele zalet. Takie informacje od innych klientów czy czytelników są dla nich często bardziej wartościowe i cenniejsze, niż opisy dodane przez sklep bądź portal. Recenzje, uwagi i wrażenia pisane przez użytkowników zwiększają również wiarygodność danej witryny. Pozwalają także lepiej dopasować ofertę do ich oczekiwań i wymagań.

Ponadto pisane przez odbiorców opinie generują na stronie dodatkowy, unikalny content. Jest on szczególnie przydatny zwłaszcza na podstronach podobnych do siebie produktów (gdy każdy w witrynie ma taki sam opis lub opisy są identyczne jak u konkurencji). Należy jednak pamiętać o prowadzeniu właściwej moderacji komentarzy, aby w witrynie nie pojawił się różnego typu spam.

Opinie o produkcie w sklepie internetowym

Rys. Przykład opinii o produkcie zamieszczonych przez klientów sklepu

5. Blog

Prowadzenie bloga zalicza się do najważniejszych narzędzi content marketingu. Sprawdza się zarówno w przypadku stron firmowych, e-sklepów jak i innych rodzajów witryn. Regularne publikowanie wartościowych, tematycznych postów związanych z określoną branżą czy też dziedziną, umożliwia dotarcie do większej liczby użytkowników szukających takich informacji w wyszukiwarkach.

Dodatkowo, fachowe i przydatne wpisy są linkowane w naturalny sposób przez odbiorców, co wpływa na zwiększenie wartości witryny „w oczach” algorytmu Google i poprawę jej pozycji na listach wyników. Zakres korzyści jakie przynosi prowadzenie bloga jest jednak znacznie szerszy i obejmuje ponadto:

  • Kreowanie pozytywnego wizerunku firmy czy marki.
  • Budowanie profilu eksperta w danym obszarze.
  • Zwiększenie świadomości marki bądź produktu.
  • Wzmocnienie relacji z obecnymi klientami, użytkownikami, czytelnikami.
  • Dostarczanie wiedzy o firmie potencjalnym klientom.

Co więcej, jak wynika z badania przeprowadzonego przez HubSpot (rys. poniżej), firmy publikujące od 9 do 15 wpisów blogowych w miesiącu pozyskują niemal 4 razy większy ruch na stronie, niż firmy nieposiadające bloga. Natomiast przy 15 lub więcej postach miesięcznie jest to aż 5 razy więcej!

Wpływ ilości wpisów na blogu firmowym na ruch na stronie

Rys. Zależność wielkości pozyskanego ruchu i miesięcznej liczby postów na blogu

Równie ważny jest fakt, że liczba zamieszczonych wpisów na blogu przekłada się nie tylko na wielkość ruchu, ale także na wzrost liczby uzyskanych leadów (rys. poniżej). W przypadku 15 i więcej postów firmy pozyskują ponad 11 razy więcej leadów w stosunku do biznesów, które nie prowadzą bloga.

Zależność nowych leadów i miesięcznej liczby postów na blogu

Rys. Zależność nowych leadów i miesięcznej liczby postów na blogu

6. Poradniki

Poza wpisami blogowymi z pewnością warto zamieszczać w serwisie różnego typu poradniki, zarówno w formie podstron witryny, jak i filmów wideo czy e-booków. W większości obszarów działalności największą popularność odbiorców zyskują materiały typu „zrób to sam”, krok po kroku przedstawiające rozwiązanie problemu, przebieg procesu itp.

Publikacje poradnikowe powinny być napisane w zrozumiały sposób, możliwie najprostszym językiem i pomocne także dla użytkowników niemających doświadczenia z danym zagadnieniem. Udostępniane poradniki przyczyniają się do budowania eksperckiego wizerunku i pozwalają pozyskać dodatkowy ruch.

7. Artykuły

Podobnie jak poradniki, artykuły eksperckie pomagają zwiększać autorytet oraz rozpoznawalność danej firmy, marki czy specjalisty. Ciekawe i przydatne publikacje tematyczne dopasowane do potrzeb i zainteresowań potencjalnych klientów lub użytkowników niewątpliwie przynoszą korzyści niezależnie od branży, w której funkcjonujemy. Takie artykuły mogą bowiem generować znaczną liczbę leadów, a ponadto dzięki odwoływaniu się do nich i udostępnianiu w formie linków na innych stronach, wpływają pozytywnie na ranking serwisu w wyszukiwarce Google.

8. Infografiki

Jak podaje onespot.com 90% informacji przekazywanych do mózgu to sygnały wizualne. Nie dziwi zatem fakt, że kolorowe obrazy zwiększają skłonność do przeczytania materiału o 80%. Oznacza to, że infografiki są niezwykle atrakcyjną formą contentu. Wg wspomnianego źródła są one aż 30 razy chętniej czytane niż artykuły tekstowe. Choć tworzenie infografik nie wpływa bezpośrednio na poprawę pozycji witryny w Google, to dzięki tak dużemu zaangażowaniu odbiorców i zasięgowi, w naturalny sposób generują one linki do strony, które uwzględniane są przez algorytm rankingowy.

Przykładowa infografika

Rys. Fragment przykładowej infografiki

9. Wideo

Filmy wideo zaliczają się do materiałów, które mogą znacząco poprawić ruch witryny z naturalnych wyników Google. Z badań Mist Media wynika, iż podstrony zawierające treści wideo mają aż 53% większe prawdopodobieństwo pojawienia się w top 10 rezultatów wyszukiwarki. Dodatkową korzyścią jest fakt, że użytkownicy spędzają o 88% więcej czasu na witrynach zawierających filmy.

10. Pozostałe

W ramach strony internetowej możemy publikować jeszcze kilka innych rodzajów treści, dzięki którym możliwe jest zwiększenie widoczności na listach wyników Google. Zaliczają się do nich:

  • prezentacje,
  • case studies,
  • raporty z badań,
  • webinary i podcasty.

Powyższe formy contentu także mogą zainteresować i zaangażować dużą grupę użytkowników, którzy chętnie zamieszczą linki z tematycznych witryn, co jest bardzo korzystne z punktu widzenia pozycjonowania strony.

Co w treści jest ważne dla Google?

W związku ze wspomnianymi na początku zmianami i usprawnieniami w wyszukiwarce giganta z Mountain View, niezwykle istotne dla osiągania czołowych pozycji stały się następujące cechy treści w witrynach:

1. Unikalność

Jednym z zadań aktualizacji algorytmu Google zwanej Pandą, jest weryfikacja czy zawartość konkretnej podstrony nie jest skopiowana z innego serwisu internetowego. Zduplikowane treści oceniane są niżej przez wyszukiwarkę, w efekcie czego strony, którą je wykorzystują, notują niższe miejsca w wynikach wyszukiwania niż zawierające oryginalny content. Bardzo ważne jest więc, aby zadbać o unikalność wszystkich typów treści umieszczonych w witrynie.

2. Jakość

To dość skomplikowane zagadnienie, jednak nie jest tajemnicą, że przy pomocy wielu różnych i niekiedy złożonych metod, Google jest w stanie oceniać jakość i przydatność treści (więcej na ten temat np. na blogu Moz). Jeżeli dołożymy zatem starań, aby nasze materiały miały wysoką wartość w oczach użytkowników, to niemal na pewno tak samo będą „oszacowane” przez algorytmy wyszukiwarki, co przyczyni się do poprawy ich rankingu.

3. Obszerność

Chociaż nie jest to regułą, dla wszystkich rodzajów zapytań wpisywanych w Google, widoczny jest wyraźny trend uzyskiwania wyższych pozycji przez strony zawierające bardziej rozbudowane treści. Oprócz badania przywołanego we wstępie ten fakt potwierdza również analiza przeprowadzona przez serpIQ:

Średnia liczba słów na stronie wg miejsca w rezultatach Google

Rys. Średnia liczba słów na stronie wg miejsca w rezultatach Google

Jak widzimy, warto tworzyć obszerny content, gdyż pozwala on zwykle pozyskiwać większy ruch organiczny dzięki lepszym notowaniom w Google. Pamiętać należy jednak przy tym, iż nie zawsze więcej znaczy lepiej, dlatego należy kierować się przede wszystkim potrzebami użytkowników i na pierwszym miejscu stawiać jakość, a nie ilość.

4. Aktualność

Podobnie jak w przypadku poziomu rozbudowania, kwestia aktualności treści również nie jest pierwszoplanowa w każdym przypadku. Niemniej warto o nią zadbać nie tylko w serwisach informacyjnych czy prezentujących różnego typu trendy i nowości. Aktualizowanie informacji, dodawanie nowych treści, zamieszczanie dodatkowych materiałów, rozszerzanie czy precyzowanie obecnej zawartości, umieszczanie nowych zdjęć lub wideo to działania, które poprawią ocenę algorytmu Google dla każdego rodzaju witryny.

[1] Badanie Search Engine Ranking przeprowadzone przez Backlinko, 29.06.2016 [LINK]

Zobacz również: 6 funkcji Google Analytics, których możesz nie znać

PODZIEL SIĘ:
Maciej Dobkowicz

Maciej Dobkowicz

Senior SEO Account Manager w agencji SEMTEC. Zajmuje się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO, w tym koordynacją działań zespołu oraz wsparciem merytorycznym dla klientów. Jest także odpowiedzialny za realizację działań z zakresu content marketingu dla SEMTEC. Z branżą SEO związany od 2010 r., posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO stron i sklepów internetowych. Specjalistyczne artykuły jego autorstwa publikowane były w takich serwisach jak eGospodarka, Antyweb, NowyMarketing czy Online Marketing Polska.

  • Piotr

    Naprawdę wartościowy artykuł! Zwięźle, konkretnie i na temat. Wielki szacunek dla autora 🙂