SEO Technologia

Dane strukturalne a widoczność serwisu – sposób na wyróżnienie się w Google!

Dane strukturalne - wyróżnij się w Google
Fot. Pexels
Praktycznie każdy, kto korzysta z wyszukiwarki Google, miał okazję widzieć wyniki wyszukiwania wzbogacone o gwiazdki, zdjęcia lub innego typu dodatkowe informacje znajdujące się obok opisu konkretnych stron. Jak łatwo się domyślić, ich obecność może znacząco wpływać na klikalność danego linku. Skoro tak, warto zadbać, by pojawiały się również przy Twojej stronie.
PODZIEL SIĘ:

 

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne to informacje, które ułatwiają wyszukiwarce zrozumienie zawartości witryny. Właściciel strony umieszcza je w kodzie za pomocą specjalnych znaczników, natomiast Google może dzięki temu dowiedzieć się na przykład o notach, jakie internauci wystawiają produktowi, liczbie recenzji, czy wreszcie o cenie.

Wyniki organiczne

Mimo że dane strukturalne nie wpływają na pozycję strony w wynikach organicznych, pozwalają znacznie wyróżnić się wśród innych stron. To z kolei wpływa na klikalność danej pozycji.

Co ważne, umiejętnie dobrane dane potrafią przyciągnąć odbiorców na różnych etapach procesu decyzyjnego. Zauważ, że osoby poszukujące opinii o produkcie początkowo omijają sklepy internetowe, koncentrując się na serwisach z recenzjami. Jeżeli jednak wyniki sugerują, że sklep udostępnia opinie klientów, pojawia się szansa na przyciągnięcie internauty już w tym momencie.

Fot. wyniki organiczne wyszukiwania / screenshot

Jeszcze większa widoczność

Wyniki organiczne to jednak nie wszystko. Stosowanie danych strukturalnych zwiększa szanse na pojawienie się w niektórych typach informacji wtrąconych między reklamy AdWords a wyniki naturalne. Mowa tu o części materiałów wyświetlanych w ramach wyszukiwania semantycznego.

Jakie informacje mogą być zawarte w danych strukturalnych?

Obok już wspomnianych parametrów (średnia ocena, liczba opinii, koszt produktu) dane strukturalne mogą dostarczać również innych informacji. Przykładowo mogą raportować stan magazynowy, przedstawiać autora publikacji, czy prezentować miniaturę zdjęcia (co okazuje się szczególnie cenne w przypadku przepisów kulinarnych), kaloryczność potraw oraz daty i miejsca wydarzeń.

W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, iż próby wtrącania fotografii w sposób nieuzasadniony mogą się skończyć zablokowaniem wyświetlania jakichkolwiek danych strukturalnych dla konkretnej domeny.

Fot. dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania / screenshot

Jak wprowadzić na stronę dane strukturalne?

W przypadku niektórych skryptów (np. Drupal, Joomla) oraz platform sklepowych wystarczy skorzystać z gotowych wtyczek dostępnych w repozytoriach. Przykładowo w przypadku WordPressa w katalogu rozszerzeń można wpisać słowo „schema”, by uzyskać listę dostępnych rozwiązań.

Jeżeli jednak nie możesz skorzystać z gotowych rozwiązań, np. w związku z korzystaniem z autorskiego skryptu strony, zawsze możesz zwrócić się do programistów z prośbą o wdrożenie odpowiednich kodów. Aby mieć pewność, że będą działały poprawnie, odeślij ich do specyfikacji znajdującej się w serwisie Schema.org.

Fot. przykładowe wtyczki do wprowadzania danych strukturalnych / screenshot

Weryfikacja danych strukturalnych

Jeżeli chcesz mieć pewność, że wyszukiwarka prawidłowo widzi dane strukturalne umieszczone na stronie, skorzystaj z udostępnianego przez Google narzędzia do testowania danych uporządkowanych (czyli właśnie strukturalnych), które znajdziesz pod adresem https://search.google.com/structured-data/testing-tool.

Po wprowadzeniu konkretnego adresu URL uzyskasz zestaw informacji na temat obecnych w kodzie mikroformatów, wraz z powiadomieniami o ewentualnych błędach.

Zauważ, że możesz korzystać z tej usługi nie tylko w celu sprawdzenia własnej strony. Równie dobrze możesz w ten sposób skontrolować, jakie dane strukturalne wykorzystuje na swojej stronie Twoja konkurencja.

W trakcie testów nie zapomnij o tym, że narzędzie to bada wyłącznie wskazany adres. Jeżeli w Twoim serwisie występują podstrony o różnej strukturze kodu (np. gdy karty produktów bazują na innym szablonie niż artykuły w firmowym blogu), warto przetestować je niezależnie od siebie.

Fot. weryfikujemy dane / screenshot

Czy dane strukturalne wyświetlają się za każdym razem?

Niestety nie. Google sam decyduje, czy i które z dostępnych danych zostaną pokazane w wynikach wyszukiwania. Ponadto zdarza się, że wyświetlenie informacji uzależniane jest od konkretnych fraz. Warto też powtórzyć to, o czym wspomnieliśmy już wcześniej, przy okazji wzmianki o zdjęciach – nadużywanie danych strukturalnych może prowadzić do wyłączenia ich w przypadku konkretnej domeny.

Należy jednak zaznaczyć, iż pomimo braku gwarancji wyświetlenia odpowiednich danych, warto wdrażać omawiane rozwiązanie. Po prostu szansa na wyróżnienie strony wśród innych wyników jest tego warta.

Podsumowanie

Dane strukturalne pozwalają przekazać internautom istotne informacje już na etapie przeglądania wyników wyszukiwania. Mogą one zawierać np. ocenę produktu, informacje o autorze recenzji, czy cenę, jaką należy zapłacić za konkretny towar. Witryny, które korzystają z tej technologii mają szansę wyróżnić się wizualnie wśród innych wyników organicznych. Co więcej – czasami trafiają do tzw. Knowledge Graphu. To z kolei może skutkować większą liczbą wartościowych odwiedzin.


Więcej artykułów SEMSTORM znajdziecie na ich blogu. Zachęcamy do założenia darmowego konta w systemie: https://user.semstorm.com/user/register.

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Anna Garwolińska

Anna Garwolińska

Absolwentka fotografii PWSFTViT oraz studiów podyplomowych SGH na wydziale Public Relations i strategicznego komunikowania w firmach. Od lat związana z mediami, od 2013 roku zajmuje się marketingiem i PR firmy SEMSTORM.

Poznaj redakcję Performance360.pl!

Polub nas na Facebooku

Kupon na hasło „Performance360”:

Ekspresowa porcja wiedzy

Nasi eksperci e-commerce: