Content Marketing SEO

Dlaczego powinieneś zmienić strategię SEO?

Dlaczego powinieneś zmienić strategię SEO
Pixabay.com
Popularne, często wyszukiwane słowa kluczowe dopasowane do oferty firmy lub tematyki witryny oraz płatność dla agencji/specjalisty SEO za pozycje w top 10 wyników Google - czy to najskuteczniejszy sposób na zwiększenie ruchu organicznego na stronie i dochodów? Obecnie niestety już nie.
PODZIEL SIĘ:

Decyduje o tym kilka czynników. Na początku warto zwrócić uwagę, że frazy kluczowe o największej liczbie wyszukiwań są zazwyczaj bardzo ogólne, składają się z jednego/dwóch wyrazów i są mało precyzyjne, a tym samym charakteryzują się niską konwersją.

Dla przykładu: intencją użytkownika wpisującego w Google frazę „Kino domowe” nie musi być wcale chęć zakupu, ale np. uzyskania informacji o sposobach instalacji czy obejrzenia zdjęć różnych zestawów…

Długi ogon

Powyższa zależność powoduje, że większą skuteczność uzyskuje strategia SEO oparta na tzw. długim ogonie (long tail), czyli frazach szczegółowych, składających się z wielu wyrazów. Wpisujący je użytkownicy są bardziej precyzyjni, przez co też bardziej zdecydowani – chętniej dokonują zakupu, wysłania formularza, rejestracji, pobrania pliku czy innej czynności, która jest celem postawionym witrynie.

Rys. Charakterystyka popularnych i niszowych fraz kluczowych

Rys. Charakterystyka popularnych i niszowych fraz kluczowych

Co prawda, frazy typu long tail pojedynczo są znacznie rzadziej wyszukiwane, ale łącznie odpowiadają aż za ponad 70% ruchu organicznego na stronach internetowych. W połączeniu z ich większą konwersyjnością, generowanie odwiedzin na stronie za pomocą dużej liczby mało popularnych fraz z długiego ogona okazuje się bardzo efektywnym rozwiązaniem.

Pamiętać należy ponadto, że w ostatnim czasie coraz powszechniejsze staje się wyszukiwanie głosowe, którego jedną z charakterystycznych cech jest wykorzystywanie właśnie rozbudowanych i konwersacyjnych zapytań zbliżonych do naturalnego języka.

Uwzględniając w strategii SEO wielowyrazowe frazy long tail, dostosowujemy się więc dodatkowo do trendu rosnącej popularności voice search.

Konkurencja

Innym uwarunkowaniem działającym na niekorzyść często wyszukiwanych fraz jest bardzo wysoki poziom konkurencji w przedstawianych dla nich wynikach wyszukiwarek. Przy ogólnych zapytaniach w rodzaju „meble”, „buty”, „kredyt gotówkowy” czy „telewizor”, czołowe miejsca na listach rezultatów zajmują głównie bardzo duże, popularne witryny, strony banków, znane sklepy, porównywarki cenowe itp.

Jest niemal niemożliwe rywalizowanie z tego typu serwisami posiadającymi bardzo dużą rozpoznawalność, ze stronami znanych firm i marek, z rozbudowanymi witrynami tematycznymi o wieloletniej obecności na rynku, zwłaszcza że wszystkie te podmioty przeznaczają olbrzymie budżety na działania marketingowe. Osiągnięcie top 10, nie wspominając o najczęściej klikanych pozycjach 1-5 wyników Google, w warunkach tak silnej konkurencji dla popularnych słów kluczowych wymaga niezwykle wysokich nakładów finansowych, a bardzo często także wielu lat prowadzenia kompleksowych działań.

Znacznie korzystniejszą strategią jest skupienie się na precyzyjnych, rozbudowanych frazach long tail, dla których konkurencja jest zdecydowanie mniejsza, a ponadto stają się one stopniowo coraz częściej wyszukiwane.

Jakie podjąć działania?

W tym momencie pojawia się pytanie: co zrobić, aby pozyskiwać duży, wartościowy ruch z niszowych słów kluczowych?

  1. Zacząć najlepiej od dokładnej analizy zawartości strony internetowej oraz zachowań dotychczasowych użytkowników.
  2. Warto sprawdzić, które strony odwiedzali oni z wyników wyszukiwarek i jakie zapytania tam wpisywali.
  3. Należy zastanowić się, jakimi pytaniami mogą kierować się odwiedzający, szukając na stronie określonych produktów, usług, informacji czy innych pożądanych zasobów.
  4. Warto również określić, czym wyróżnia się nasza oferta i jakie są jej zalety w stosunku do konkurencji.

Po wykonaniu wszystkich powyższych ustaleń, możemy w ich oparciu przystąpić do konkretnych działań.

1. Treść

Pierwszym krokiem jest przygotowanie odpowiednich treści na stronę. Powinny być one dopasowane do fraz dobranych dzięki wspomnianej analizie. Należy zatem stworzyć materiały odpowiadające na precyzyjne zapytania z wyszukiwarek, szczegółowo i wyczerpująco opisujące produkty czy usługi, szeroko omawiające wybrane zagadnienia, pamiętając przy tym, by w treści używać wybranych wcześniej zwrotów i słów kluczowych.

2. Optymalizacja SEO

Ważne jest również, aby zawartość serwisu została zoptymalizowana pod kątem SEO z uwzględnieniem omawianych fraz. Optymalizacja SEO w tym zakresie obejmuje takie elementy jak:

  • tytuły i meta opisy stron,
  • strukturę nagłówków,
  • linkowanie wewnętrzne (w tym zakotwiczenie odnośników),
  • tekst alternatywny obrazków,
  • strukturę adresów URL czy
  • znaczniki wyróżniające w tekście.

Rys. Przykład optymalizacji wpisu na blogu

Rys. Przykład optymalizacji wpisu na blogu

3. Content marketing

Do realizowanej strategii warto włączyć także działania content marketingowe. Uwzględniając wskazówki z pkt. 1 i 2 dotyczące treści oraz optymalizacji, można rozpocząć prowadzenie w ramach witryny tematycznego bloga związanego z branżą, określoną problematyką czy specjalizacją.

Skuteczne są ponadto zabiegi związane z publikacjami zewnętrznymi takimi jak:

  • raporty i infografiki,
  • artykuły sponsorowane,
  • e-booki i poradniki czy
  • komentarze w fachowych serwisach.

Powyższe działania przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności, uzyskania statusu ekspertów w danej dziedzinie i pozyskania nowych, zainteresowanych użytkowników.

4. Pozyskiwanie linków

Content marketing oprócz wymienionych powyżej zalet, okazuje się bardzo przydatny także w zakresie zdobywania linków do strony. Przydatne, ciekawe i wartościowe treści są bowiem naturalnie udostępniane i polecane przez użytkowników, dzięki czemu witryna „samoczynnie” uzyskuje linki przychodzące, wciąż bardzo istotne dla osiągania wysokich pozycji w SERPach.

Rys. Przykład publikacji poradnikowej udostępnianej w social media i linkowanej ze stron

Rys. Przykład publikacji poradnikowej udostępnianej w social media i linkowanej ze stron

Dla uzyskania jeszcze lepszych efektów bardzo pomocne jest prowadzenie dodatkowych, niezależnych działań link building. Pamiętać jednak trzeba, że wymagają one dość specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, bez których przynieść mogą odwrotny efekt w postaci nałożenia na stronę kary przez wyszukiwarkę.

Omówiona tutaj grupa zabiegów dostosowanych do fraz long tail, określonych podczas analizy serwisu, wychodzi naprzeciw aktualnym warunkom rynkowym, gdzie panuje silna konkurencja, a wyszukiwarki internetowe stają się inteligentniejsze i stosują coraz wyższe standardy.

Opisane działania umożliwiają odnalezienie materiałów witryny większej liczbie użytkowników i pozwalają zachęcić ich do zrealizowania oczekiwanych celów. Realizację strategii ze względu na jej wielowymiarowość warto zlecić agencji SEO dysponującej odpowiednimi narzędziami i obeznaniem z ciągłymi zmianami algorytmów i wymagań wyszukiwarek.

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Maciej Dobkowicz

Maciej Dobkowicz

Senior SEO Account Manager w agencji SEMTEC. Zajmuje się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO, w tym koordynacją działań zespołu oraz wsparciem merytorycznym dla klientów. Jest także odpowiedzialny za realizację działań z zakresu content marketingu dla SEMTEC. Z branżą SEO związany od 2010 r., posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO stron i sklepów internetowych. Specjalistyczne artykuły jego autorstwa publikowane były w takich serwisach jak eGospodarka, Antyweb, NowyMarketing czy Online Marketing Polska.