Afiliacja Social Media

Jak zarabiać na Snapchacie? Wypróbuj linki afiliacyjne! [PORADNIK]

Snapchat - afiliacja
Fot. Pixabay
Snapchat to nowość w marketingu afiliacyjnym. Czy w ogóle warto, aby reklamodawca lub wydawca inwestowali w nią czas i zasoby?
PODZIEL SIĘ:

Influencer marketing to wciąż jeden z najgorętszych trendów reklamy internetowej. Trudno się dziwić – działania z internetowymi twórcami niosą ze sobą wiele korzyści. Po pierwsze, w dobie banner blindness i zmęczenia tradycyjną reklamą użytkownicy znacznie pozytywniej odbierają markę prezentowaną w treści ciekawego, wartościowego postu, a po drugie – zaufanie, jakie influencerzy mają wśród swoich odbiorców, sprawia, że ich rekomendacja bywa najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Jednym z coraz częściej wykorzystywanych kanałów marketingowych jest Snapchat – aplikacja pozwalająca na prezentowanie „snapów”, czyli krótkich filmików i zdjęć, swoim followersom. Od niedawna reklamowanie na Snapchacie może być jeszcze skuteczniejsze, ponieważ platforma w końcu umożliwiła swoim użytkownikom linkowanie w ich „snapach”.

Linki afiliacyjne na Facebooku i YouTube można dodawać swobodnie – na tym drugim serwisie jest to jeszcze nie tak powszechne, ale zaczyna pojawiać się częściej. Niedawno wróciła także możliwość publikowania linków afiliacyjnych na Pinterest; na naszym blogu pisała o tym Anna Gromańska.

Reklama na Snapchacie – czy warto?

Popularność Snapchata bardzo szybko rośnie. Prześcignęła już pod tym względem tak znane socialowe marki jak Twitter czy Pinterest. W Polsce ze Snapchata korzysta 1,2 miliona użytkowników [1], a wśród najczęściej oglądanych znajdują się np. profile Maffashion i Ewy Chodakowskiej.

Fot. Snapchaty gwiazd: Maffasion, Ewa Chodakowska. Źródło: snapcenter.pl

Fot. Zainteresowanie Snapchatem w Polsce. Opracowanie i źródło obrazka: http://snapcenter.pl

Snapchat pokazuje, że content marketing nie musi polegać jedynie na wplataniu marek i produktów w rozbudowane treści, jak artykuły i recenzje. Idea „snapów” świetnie wpisuje się w trend coraz bardziej „obrazkowej” komunikacji, jednocześnie nie będąc tradycyjną formą banerową i pozostając w nurcie influencer marketingu.

Zobacz również: Influencer marketing – chwilowy trend czy nowa jakość w e-marketingu?

Ogromnym atutem aplikacji jest aktywność i zaangażowanie jej użytkowników: 54% [2] użytkowników Snapchata korzysta z niego codziennie, średnio przez 25 – 30 minut [3]. Dodatkowo ponad połowa aktywnych użytkowników publikuje własne treści, a nie tylko je ogląda. Daje to ogromne pole do popisu dla marketerów, którzy łatwo znajdą dla siebie zarówno twórców do współpracy, jak i odbiorców, czyli potencjalnych klientów.

Jak zarabiać na Snapchacie? Wypróbuj linki afiliacyjne w snapach!

Teraz gdy możliwe jest dodawanie linków, potencjał reklamowy Snapchata rośnie, szczególnie dla działań performance. Dzięki linkom możliwe będzie dokładne sprawdzanie efektywności posta, co pozwoli na mierzenie kliknięć, sprzedaży i leadów oraz optymalizację dalszych działań.

Jeśli korzystasz ze Snapchata i chcesz na nim rozpocząć kampanię efektywnościową, wystarczy dołączenie do wybranego przez siebie programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej, pobranie linku trackującego i wstawienie go (najlepiej po skróceniu) w swojego snapa. Link pobrany z panelu sieci afiliacyjnej, np. SalesMedia lub NetSales, zawiera kody trackingowe, dzięki którym zmierzone zostaną efekty kampanii.

A jeśli zastanawiasz się nad tym, czy i jak wpleść linki w swoje „snapy”, zainspiruj się poniższą tabelką:

Branże, które najlepiej pasują do Snapchata* W jakiej sytuacji możesz umieścić link? Przykładowe programy partnerskie, z których możesz wziąć linki
Fashion Gdy na snapie prezentujesz supermodne trampki lub chcesz się pochwalić stylizacją Zaful, Showroom, Zalando, Answear, AliExpress
Beauty Gdy pokazujesz wieczorowy makijaż lub nowo nabyte pędzle eZebra, Perfumeria Neness, Urban Decay
Parenting Gdy chcesz pokazać, jakie kupiłeś ubranka lub akcesoria dla dziecka Smyk, Wójcik Fashion, Endo
Kultura Gdy chcesz polecić książkę albo płytę, lub opowiedzieć, na jaki koncert idziesz Empik, TaniaKsiążka, Ravelo, ebook point
FMCG Gdy chwalisz się ugotowaną właśnie potrawą lub polecasz restaurację Frisco, Pizzaportal, KFC, McDonald’s
Gry Gdy recenzujesz grę lub relacjonujesz rozgrywkę online Saturn, MediaMarkt, OleOle
Home & Living Gdy chcesz pokazać śmieszny gadżet do domu lub nowe dodatki AliExpress, Castorama, 4home, Ministerstwo Gadzetow
Sport Gdy chwalisz się życiówką lub pokazujesz nowy sprzęt do ćwiczeń Centrum Rowerowe, Sport-shop

*Programy partnerskie z tych właśnie branż powinny pasować do  Snapchata, ale upewnij się, że pasują też do Twojego kanału i tego, co na nim prezentujesz! (tabelka: opracowanie własne)

Na co zwrócić uwagę, planując kampanię?

Pierwszym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę, jest specyfika użytkowników Snapchata – to młode, dynamiczne osoby, które rzadko rozstają się ze swoim smartfonem. Większość z nich ma poniżej 24 lat (aż 84% [4]) – należy więc promować marki i produkty dopasowane do tego targetu.

Jeśli zależy nam na zmierzeniu ilości sprzedaży, należy wybrać produkty, dla których proces decyzyjny nie jest zbyt długi – użytkownicy Snapchata prawdopodobnie nie będą wracać do posta, aby ponownie kliknąć w link, a skorzystają z wyszukiwarki. W tym kontekście ważne jest także, aby promowany produkt był dostępny na stronie dostosowanej do urządzeń mobilnych.

Fot. Wiek użytkowników Snapchata w Polsce. Źródło danych: Facebook for Business Lipiec 2016; Opracowanie i źródło obrazka: http://snapcenter.pl

Osoby korzystające ze Snapchata bardzo aktywnie korzystają także z innych mediów społecznościowych. To ludzie, którzy lubią być w kontakcie ze światem, kochają nowinki i… multimedia. Połowa z nich przegląda zdjęcia na Instagramie, a prawie wszyscy – aż 92% [5] – dość aktywnie korzystają z serwisu YouTube. Nic dziwnego, w końcu Snapchat składa się właśnie z multimediów – warto o tym pamiętać zastanawiając się nad opisem zdjęcia czy filmu.

Fot. Zainteresowanie innymi aplikacjami wśród użytkowników Snapchata. Źródło danych: Badanie Mobience, użytkownicy aplikacji Snapchat, marzec 2016, opracowanie i źródło obrazka: Marketerplus.pl.

Użytkownicy Snapchata pozostawiają merketerom dużą swobodę w kwestii wyboru czasu emisji – ich aktywność na platformie jest wysoka:

  • w dni powszednie cały dzień (od 9 do 22 [6]),
  • w weekendy od popołudnia do późnego wieczora (od 13 do 23 [7]).

Trudno zignorować tak dużą i tak aktywną grupę odbiorców! Szczególnie, że snapy nie są otoczone tak dużą ilością innych treści, jak na przykład posty na Facebooku, a co za tym idzie – oglądane z większa uwagą. Rozwiązanie jest na pewno warte uwagi i przetestowania!

Kilka porad na koniec

Dla Influencera Dla Marketera
Zawsze bądź szczery i wierny swoim odbiorcom! Nie polecaj tego, czego sam byś nie kupił – jeśli będziesz się tak zachowywać, Twoi followersi stracą do Ciebie zaufanie. Dokładnie wybierz promowany produkt, pamiętając czym charakteryzują się użytkownicy Snapchata.
Czasem warto sięgnąć po bardziej niszowe produkty, zamiast tych od znanych marek – będziesz bardziej oryginalny i wiadomo będzie, że na Twoim kanale można znaleźć to, czego nie ma nigdzie indziej. Nie kombinuj! Zbyt trudny przekaz reklamowy nie będzie zrozumiały w krótkim komunikacie. Keep it simple!
Wybieraj raczej stosunkowo tanie produkty, które użytkownik może kupić od razu po kliknięciu w Twój link. Bardzo uważnie wybierz influencera, w którego zainwestujesz – sprawdź dokładnie jakie publikuje filmy i czym się charakteryzują jego odbiorcy.
Jeśli dostajesz zlecenie, które może nie spodobać się Twoim odbiorcom postaraj się dopasować kontekst i komunikat tak, aby treść była adekwatna do Twoich dotychczasowych działań, a jeśli to niemożliwe – prawdopopodobnie lepiej będzie poczekać na kolejną szansę. Popularni influencerzy są skuteczniejsi niż ci niszowi? Niekoniecznie! Jeśli Twój produkt ma specyficzną grupę odbiorców znajdź takiego twórcę, którego odbiorcy się nim zainteresują.
Snapchat to przede wszystkim zabawa – dbaj o to, aby Twój profil dostarczał nie tylko informacji, ale też rozrywki! Snapchat pełen jest zabawnych treści – nie bądź sztywny i zachowaj dużo dystansu do swojego produktu.

[1]

Źródło: https://www.globalwebindex.net/, opracowane przez SnapCenter

[2]

Źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-02/snapchat-passes-twitter-in-daily-usage (opracowane przez SnapCenter)

[3]

Źródło: jw.

[4]

Źródło: Badanie Mobience, użytkownicy aplikacji Snapchat, marzec 2016 (opracowane przez Marketerplus.pl)

[5]

Źródło: jw.

[6]

Źródło: jw.

[7]

Źródło: jw.

PODZIEL SIĘ:
Małgorzata Kamińska

Małgorzata Kamińska

Affiliate Manager w dziale Publishing & Innovations w Cube Group. Odpowiada za rozwój relacji z wydawcami działającymi w ramach sieci reklamowych SalesMedia, NetSales oraz MailSales. Doświadczenie zdobywała w sieci Awin (dawniej Zanox), gdzie zajmowała się obsługą i pozyskiwaniem wydawców oraz wsparciem marketingowym działu. Pracowała także w Grupie Wirtualna Polska, gdzie wspierała departament akcji specjalnych w realizacji niestandardowych kampanii reklamowych.

Poznaj redakcję Performance360.pl!

Polub nas na Facebooku

Kupon na hasło „Performance360”:

Ekspresowa porcja wiedzy

Nasi eksperci e-commerce: