Afiliacja

7 wskazówek, jak najwięcej zyskać na afiliacji

Marketing afiliacyjny - wskazówki Performance360.pl
pexels.com
Marketing afiliacyjny umacnia swoją pozycję i staje się jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań wspierających sprzedaż online. Wszystko dzięki możliwościom, jakie oferuje model rozliczeniowy CPS (Cost Per Sale), czyli rozliczenie za wygenerowaną transakcję.
PODZIEL SIĘ:

Nadal jednak spora część firm nie wykorzystuje jej pełnego potencjału lub nawet nie wie, jak na niej faktycznie skorzystać. Warto przyjrzeć się wskazówkom, które pomogą Ci w pełni wykorzystać marketing afiliacyjny i znacząco podniosą liczbę sprzedaży.

1. Kontroluj ruch i analizuj źródła

Jeżeli właściciel sklepu nie jest przekonany, w który kanał inwestować najwięcej, powinien obserwować statystyki oraz badać źródła konwersji. Przy współpracy z account managerem sieci afiliacyjnej należy testować różne kanały sprzedaży. Każdy z nich ma inny potencjał i będzie sprowadzał inny typ klientów, dlatego najważniejsze to analizować ruch. Każda sieć posiada swój system do mierzenia klików, wyświetleń oraz konwersji.

Co mierzyć? Można przykładowo:

  • udostępnić kod rabatowy i sprawdzić, ile razy został w rzeczywistości wykorzystany,
  • przygotować mailing i zbadać, ile konwersji wygenerowała akcja,
  • zorganizować promocję produktu lub kategorii z nakierowaniem na blogerów (wydawców) i sprawdzić, który z nich najlepiej performuje.

Po przeanalizowaniu wszystkich źródeł będziemy wiedzieć, jaki kanał przynosi najwięcej korzyści naszemu biznesowi i w który warto zainwestować większe budżety.

2. Testuj nowe technologie

Obecnie na rynku e-commerce jest multum narzędzi wspomagających sprzedaż. Wiele z nich oferuje rozliczenie w postaci abonamentu lub w modelu CPC, ale coraz częściej firmy rozpoczynają współpracę z sieciami afiliacyjnymi.

Retargeting oraz e-mail remarketing także mogą być rozliczane w modelu CPS. Tak rozliczają się już m.in. Cloud Technologies, TagToSellIt  czy Ve Interactive. Sieć afiliacyjna staję się nie tylko łącznikiem między reklamodawcą i wydawcą przejmującym na siebie obowiązki związane z obsługą technologiczną i rozliczeniami, ale również medium informacyjnym o trendach panujących w świecie e-commerce.

Wiodące sieci uczestniczą we wszystkich konferencjach poświęconych nowym technologiom, poszukując i testując najlepsze rozwiązania, które mogą przysłużyć się podniesieniu sprzedaży klientów. Dzięki bliskiej współpracy z siecią, właściciel sklepu ma dostęp do najnowszych technologii w bezpiecznym modelu rozliczeń tylko za sprzedaże.

Przykładem użycia takich rozwiązań jest system Ve Interactive: klient sklepu, który dodał produkty do koszyka, a nie dokonał zakupu, otrzyma maila z produktami, które chciał zakupić – często z informacją promocyjną. Prowizja zostanie naliczona tylko w przypadku, gdy klient zdecyduje się na zakup.

Przykład wiadomości przypominającej - performance360

Rys. Przykład e-maila remarketingowego wysłanego przez sklep online Super Prezenty

3. Szukaj i pozwól się znaleźć

Sklep internetowy, aby mógł utrzymać płynność sprzedażową, musi nie tylko komunikować się ze stałymi klientami, ale ciągle pozyskiwać nowych. Dotarcie do wartościowych, potencjalnych klientów, zwłaszcza jeżeli nie posiada się wystarczających środków finansowych i wiedzy, może być bardzo trudne.

Blogi, portale, social media oraz reklamy wymagają oprócz poświęcenia dużej ilości czasu i pieniędzy, odpowiedniego prowadzenia komunikacji i realizacji obranej strategii. Możemy to robić lepiej lub gorzej samodzielnie lub przez sieć afiliacyjną. Dzięki drugiej opcji nasze reklamy i promocje będą docierały do bardzo dużej ilości użytkowników najczęściej związanych z naszą branżą.

Sieć afiliacyjna posiada doświadczenie w prowadzeniu takich działań i będzie w stanie lepiej wybrać kanały komunikacyjne i wydawców. Blogerzy i portale internetowe umieszczą banery i linki do promocji oraz opiszą produkty sklepu, zachęcając do zakupów. Sklep zyska nowych klientów oraz zwiększy sprzedaż, a jedynym kosztem będzie wcześniej ustalona prowizja za sprzedaż.

Wydawcom zawsze zależy na jak najlepszym wypozycjonowaniu artykułu i dotarciu do jak największej liczby czytelników zainteresowanych konkretnym produktem. Oznacza to, że przy niewielkich nakładach ze strony firmy, rekomendacja sklepów i promocja poszczególnych produktów trafia do wielu odbiorców w różnych źródłach.

Internet nieustannie się rozwija i zmienia, co oznacza, że ciągle pojawiają się nowe portale i influencerzy – dotarcie do nich wszystkich jako reklamodawca jest wręcz niemożliwe. Natomiast każdy nowy portal ma świadomość tego, że musi zarabiać i miejscem, gdzie najszybciej uzyska dostęp do interesującej go reklamy z konkretnej branży będzie program afiliacyjny. Dzięki temu może umieszczać reklamy bez kontaktowania się i uzgadniania modelu rozliczeniowego z reklamodawcą, który zazwyczaj nie jest zainteresowany nawiązywaniem współpracy z dopiero powstającymi portalami.

4. Docieraj dalej i szybciej

Czas nie jest sprzymierzeńcem w branży e-commerce i często nam go brakuje – zwłaszcza podczas najbardziej intensywnych okresów sprzedażowych. Komunikacja z portalami czy indywidualnymi stronami internetowymi pochłania dużą ilość czasu. Oczywiście ma także swoje zalety i nie wolno z tego rezygnować, ale można docierać z informacją marketingową do potencjalnych klientów szybciej i łatwiej.

Sieć w takich sytuacjach wysyła informację do wszystkich swoich wydawców. Wydawcy natomiast przygotowując odpowiedni content, informują o tym swoich czytelników, zachęcając ich do wykorzystania nadarzającej się okazji. Efekt domina i skala potrafi zaskoczyć i przynieść klientowi sprzedaże z miejsc, o których podczas planowania działań marketingowych nawet się nie myśli!

Schemat współpracy reklamodawca i account manager

Rys. Schemat relacji pomiędzy reklamodawcą a account managerem w sieci afiliacyjnej, opracowanie własne

5. Buduj świadomość marki

Budowanie świadomość marki to kosztowny i czasochłonny proces. Jakościowe i chwytliwe treści, kreacje, a przede wszystkim zasięg – to wszystko wymaga odpowiedniego zaplanowania i przemyślanej realizacji. Zakup coraz to nowych powierzchni z pewnością przyniesie korzyści, lecz z czasem mocno uszczupli budżet, jeżeli nie będzie z nich wystarczających efektów.

Będąc w programie afiliacyjnym, wystarczy przekazywać banery z kreacjami graficznymi i korzystać m.in. z możliwości podłączenia do programów typu cashback. Dzięki temu logo sklepu znajdzie się wśród najbardziej rozpoznawanych marek o ugruntowanej pozycji na rynku. Zasięg stworzony w ten sposób może przynieść bardzo duży ruch, a co za tym idzie – podnieść świadomość marki. Im częściej pojawia się informacja lub promocje firmy w sieci, tym bardziej klienci oswajają się z logo i zaczynają darzyć ją zaufaniem.

6. Informuj częściej

Wydawcy mają do wyboru wiele sklepów, więc aby nie dawać im czasu do namysłu, warto wychodzić z ciekawymi promocjami lub propozycjami. Im częściej, tym lepiej! Dywersyfikowanie promocji sprawia, że wydawcy mają większe pole manewru w tworzeniu reklamy, która dzięki temu staje się bardziej atrakcyjna. Wysyłając komunikat o nowych okazjach, tym bardziej zachęcamy wydawców do promowania naszych produktów.

Jeżeli nie zależy nam na budowaniu świadomości marki, nie ma potrzeby przygotowywania za każdym razem banerów reklamowych, co wiadomo – wiąże się z kosztami. Wystarczy kod lub zwykła promocja, by pobudzić wydawców i ściągnąć ruch na stronę. Zainteresowanie programem przez wydawców rośnie wraz z intensywnością dostarczanych przez sklep promocji.

7. Zbuduj własny program partnerski dzięki afiliacji

Nie wszystkie sklepy internetowe są świadome, że w ramach współpracy z siecią afiliacyjną mogą stworzyć swój własny program afiliacyjny. Taką możliwość daje na przykład sieć afiliacyjna SalesMedia. Przygotowanie grafik, obsługa wydawców i cały system to wszystko pozostaje po stronie agencji. Klientowi pozostaje informowanie swoich klientów o możliwości dołączenia do programu i promowaniu ofert sklepu na stronach internetowych lub w social media, w zamian za prowizję od każdej wygenerowanej sprzedaży, subskrypcji czy odnowienia usługi.

Przykład programu partnerskiego - Performance360.pl - wszystko o performance marketingu

Rys. Przykład programu partnerskiego ABCfitness.pl z informacjami o warunkach rejestracji i wypłat [link]

Możliwości marketingu afiliacyjnego ciągle rosną i będą przynosić wiele korzyści tym, którzy po dołączeniu do programu partnerskiego będą z niego mądrze korzystać. Branża e-commerce dynamicznie się rozwija i wprowadza nowe rozwiązania, dlatego w walce o klienta wygrają tylko te sklepy, które będą na bieżąco aktualizować swoją wiedzę oraz nie będą bać się wprowadzania zmian. A dzięki współpracy z siecią wcale nie trzeba angażować ogromnych zasobów wewnętrznych firmy oraz budować nowego działu – wystarczy wiedza i doświadczenie sieci afiliacyjnej oraz partnerskie podejście reklamodawcy.

PODZIEL SIĘ:
Piotr Szpunar

Piotr Szpunar

E-commerce Program Manager w firmie Cube Group. Posiada 6 lat doświadczenia w branży e-commerce na szczeblu rozwoju sklepów internetowych, analizy i kontroli projektów oraz wdrażaniu nowych systemów. Przygotowuje plany i strategie działań marketingowych. Od roku rozwija programy afiliacyjne dla takich Klientów jak EMPIK, Virtualo czy Mango. Posiada certyfikaty Google Analytics oraz Google Adwords.