Content Marketing Strategia

MARKETINGOWE MITY cz. 1: Content. Sprawdź 3 bujdy!

Fakty i mity content marketingu - co jest prawdą a co bujdą
Pixabay.com
Startujemy z nowym cyklem! Sprawdzamy, jakie mity krążą wśród marketerów. Rozkładamy na czynniki pierwsze i dementujemy.
PODZIEL SIĘ:

W pierwszej odsłonie naszego cyklu, Emilia Radecka, Project Manager z firmy SEMTEC komentuje najpowszechniejsze mity o content marketingu.

Mit nr 1: „Content marketing? To po prostu pisanie artykułów”

Artykuły promocyjne (eksperckie czy poradnikowe) odgrywają bardzo ważną rolę, ALE nie są jedyną formą, jaką posługuje się content marketing.

To jeden z wielu rodzajów contentu, pośród obrazów, infografik, nagrań głosowych, filmów czy form wykorzystujących słowo pisane, a nie będących artykułami, np. case studies, white papers, badań branżowych, raportów.

Badanie Content Marketing Institute z 2016 roku pokazuje, że artykuły nie są również najefektywniejszym typem prezentowania treści. Firmy realizujące transakcje B2B za najbardziej skuteczne w content marketingu uznają in-person events – bezpośrednie spotkania na konferencjach, prelekcjach czy szkoleniach, podczas których marka tworzy wokół siebie przestrzeń dla świadomych klientów. Za efektywne uznało je 75% respondentów.

Na 2. miejscu znalazły się webinaria i webcasty, wskazywane przez 66% badanych – kolejny przykład form o charakterze edukacyjnym. Słowo pisane zajmuje 3. pozycję, jednak wciąż nie są to artykuły, ale case studies z 65% uznaniem wśród ankietowanych. Artykuły w formie wpisów blogowych znajdują się dopiero na… 8. miejscu.

Najefektywniejsze formy contentu w B2B

Wykres 1. Najefektywniejsze formy contentu w B2B wg badania Content Marketing Institute dla 2016 roku

Warto zwrócić uwagę, że wciąż rosnącą popularnością cieszy się infografika, notująca wzrost z 50% w 2015 roku do 58% obecnie. Jak wskazuje OneSpot, infografiki są o 30 razy chętniej czytane niż artykuły.

Według Content Marketing Institute firmy B2C są bardziej łaskawe dla artykułów. Umieściły je na 5. miejscu z 81% poparciem dla efektywności. Wciąż przegrywają jednak z krótszą formą, jaką jest content w Social Media, dający 90% skuteczność. Lepiej oceniane są zdjęcia – 87% poparcia, newslettery – 83% oraz video, wskazywane za efektywne przez 82% badanych.

Najefektywniejsze formy contentu w B2C

Wykres 2. Najefektywniejsze formy contentu w B2C wg badania Content Marketing Institute dla 2016 roku

Mit nr 2: „Moja dobra treść sama się wypromuje!”

Możemy sporo zainwestować w przygotowanie wartościowej treści: merytorycznej, marketingowej, podążającej za trendami i wpisującej się w zainteresowania grupy docelowej. Ale to nie zawsze wystarcza. Coś, co w teorii wydaje się być viralowe, nie musi okazać się takim w praktyce.

Content, który dystrybuuje się sam, w dużej mierze zawdzięcza popularność szczęściu. Wiele treści wirusowych to materiały amatorskie. Mowa tu na przykład o filmach nagrywanych telefonem komórkowym. Tego typu realizacje nie wymagają dużego nakładu finansowego, nie są tworzone w konkretnym celu marketingowym, a mimo wszystko zyskują rozgłos.

Dlaczego więc treść przygotowana z marketingowym zamysłem nie promuje się sama?

Content marketing to składowa contentu i marketingu. Sam content, chociaż świetnie przygotowany i warty swojej wysokiej ceny, nie zawsze odniesie sukces bez odpowiedniej promocji i dystrybucji.

Z pomocą szczęściu przychodzą praktyki reklamowe:

  • SEO,
  • targetowana reklama PPC,
  • marketing wirusowy.

Każda z nich zwiększa szanse na sukces kampanii.

Jak przekonuje Content Marketing Institute, zarówno w B2B, jak i B2C za najskuteczniejsze uznaje się działania SEM – promocję w wyszukiwarkach, na którą składa się zarówno SEO, jak i reklama PPC. Uznaniem cieszą się również posty promowane w mediach społecznościowych, będące elementem strategii wirusowej. Jako trzecia wymieniana jest reklama w obrębie portali społecznościowych, rozliczana w modelu za kliknięcie.

Najefektywniejsze formy contentu
Wykres 3. Najefektywniejsze formy contentu wg badania Content Marketing Institute dla 2016 roku

By treść mogła się rozpowszechniać, należy wykorzystać możliwości reklamowe, jakie daje internet. Czekanie na to, że sukces przyjdzie sam, jest jak czekanie na spełnienie marzeń, po ich wypowiedzeniu. Bez odpowiedniej strategii, która w przemyślany sposób połączy tworzenie treści z publikacją i promocją, content, chociaż dobry, może umknąć uwadze użytkowników.

Mit nr 3: „Sprzedaż mi nie wzrosła! Kampania była kiepska…”

Marketerzy często oczekują natychmiastowych efektów kampanii contentowych, które bezpośrednio przełożą się na sprzedaż. Nie mamy tu jednak do czynienia z kampanią landing page, w której zdefiniowaną konwersją jest zakup. Content marketing stawia sobie za cel stworzenie i pielęgnowanie długotrwałej relacji z klientem.

Zadania publikowanej treści, obok sprzedaży, to również:

  • generowanie leadów,
  • budowanie świadomości marki czy
  • kreowanie wizerunku eksperta w branży.

Content tworzy przestrzeń dla świadomych klientów, którzy wracają, chętnie śledzą aktualności związane z marką, polecają ją. Realizację tego celu odsłaniają liczby udostępnień i naturalnych odesłań do publikacji. Efekty sprzedażowe widoczne są z czasem.

Cele content marketingu w poszczególnych latach dla B2B i B2C

Tabela 1. Cele content marketingu w poszczególnych latach dla B2B i B2C wg badań Content Marketing Institute

Warto zwrócić uwagę, że publikowane treści nie znikają po zrealizowaniu kampanii. Użytkownicy mogą skorzystać z nich w dowolnym momencie. Formy typu evergreen z racji uniwersalnej tematyki nie tracą na aktualności i mogą być wykorzystywane tak teraz, jak i za kilka lat. Z biegiem czasu zwiększa się zatem zasięg odbiorców, ich efekt jest więc długoterminowy. Wpływ mają na to również wspomniane wcześniej odesłania do publikacji czy udostępnienia.

Branding do 2015 roku nieprzerwanie był jednym z najważniejszych celów content marketingu zarówno w B2B, jak i B2C – podaje Content Marketing Institute. Firmy B2C wskazywały również za priorytet zdobycie stałych, lojalnych klientów. 2016 rok przyniósł zgoła odmienne priorytety: najważniejsze jest generowanie leadów i sprzedaż. Pielęgnowanie relacji z klientami, zwiększenie świadomości marki, angażowanie użytkowników i pozyskiwanie ich lojalności stoi jednak zaraz za celami sprzedażowymi, budując dla nich solidne podparcie.

Cele content marketingu w B2B na 2016 rok

Wykres 4. Cele content marketingu w B2B na 2016 rok wg badań Content Marketing Institute

Cele content marketingu w B2C na 2016 rok

Wykres 5. Cele content marketingu w B2C na 2016 rok wg badań Content Marketing Institute

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Emilia Radecka

Emilia Radecka

Junior Project Manager w agencji SEMTEC. Od 5 lat zawodowo związana z marketingiem internetowym. Doświadczenie zdobywała w krakowskiej agencji interaktywnej Veneo. Pierwsze kroki stawiała jako copywriter, następnie specjalista SEO. Obecnie jako project manager realizuje strategie content marketingowe. Współpracowała m.in. z takimi klientami jak: Allianz, Aviva, Unity Line, Media Regionalne, Sadolin, Nobiles, Ole Ole. Pasjonatka nowinek i trendów związanych z marketingiem treści. Hobbystycznie zgłębia tajniki e-commerce, prowadząc sklep internetowy z własnym rękodziełem. Absolwentka filologii polskiej i public relations na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Poznaj redakcję Performance360.pl!

Polub nas na Facebooku

Kupon na hasło „Performance360”:

Ekspresowa porcja wiedzy

Nasi eksperci e-commerce: