Afiliacja Technologia

Jak szybko i łatwo zarobić na swoich opiniach w social mediach? [WYWIAD]

System rekomendacji w mediach społecznościowych
pixabay.com
Właśnie wystartowało jedyne w Polsce i dostępne na wyłączność w sieci SalesMedia narzędzie dla wydawców, dzięki któremu możesz zarobić na publikowanych na Facebooku czy Twitterze recenzjach napisanych przez Ciebie lub przez innego użytkownika. O narzędziu Share2Sell rozmawiamy z jego twórcą Tomaszem Ciskiem.
PODZIEL SIĘ:

Performance360: Jak ważne jest zbieranie opinii o produkcie w podejmowaniu decyzji o zakupie przez potencjalnego klienta?

Tomasz Cisek, założyciel Share2Sell*: To jeden z ważniejszych etapów ścieżki zakupowej. W dzisiejszych czasach sklepy, producenci nie mogą sobie pozwolić na lekceważenie opinii użytkowników o produktach i usługach. Połowa Polaków przed zakupem konsultuje się na temat produktu ze znajomymi**. Do tego wiadomo, że ludzie chętnie dzielą się swoimi opiniami o produktach, które im się podobają. To ich doświadczenie i emocje związane z używaniem konkretnej rzeczy są cenną podpowiedzią, dzięki której nie zagubimy się w gąszczu ogromnej ilości mniej lub bardziej potrzebnych informacji. Jeszcze lepiej, gdy radzą nam nasi znajomi – korzystając z ich rekomendacji, zmniejszamy także prawdopodobieństwo kupienia czegoś kiepskiego, tandetnego, jednym słowem czegoś, z czego nie będziemy zadowoleni.

Jak wpadliście na pomysł, aby umożliwić zarabianie na rzetelnych opiniach w social mediach?

Jakiś czas temu przysłuchiwałem się rozmowie znajomych poświęconej robieniu zakupów w internecie. Pytanie brzmiało: „Od czego najlepiej zaczynać zakupy w sieci?”. Mężczyźni wymieniali głównie porównywarki cen, zaznaczając, że koniecznie trzeba zrobić research, co dostępne i gdzie jest najtaniej. Oczywiście też często wspominali Allegro. Kobiety wymieniały marki ulubionych sklepów, które same gdzieś wyszperały lub poznały dzięki przyjaciółkom. Często też wspominano o wypytywaniu przez Facebooka i Messengera. Wszyscy zgodnie przyznali, że sprawdzają recenzje użytkowników i dodali, że wybierają tylko te produkty i sklepy, które mają dobre opinie.

Pomyślałem więc, czemu w takim razie  nie ma jeszcze serwisu, w którym mogę zobaczyć sobie recenzje produktów polecanych przez moich znajomych? Właśnie nie mówię o recenzjach anonimowych, ale o recenzjach pisanych przez moich znajomych, czyli przez osoby, które znam, którym ufam i których zdanie jest dla mnie wartościowe? A może one nie piszą recenzji? A może rozmawiamy o swoich zakupach wyłącznie na imprezach? Może moi znajomi nie chcą dzielić się wiedzą o dobrych produktach z innymi, a może po prostu robią to na Facebooku?

Któregoś ranka trafiłem na rekomendację superpancernego futerału na telefon, którą udostępnił mój kolega, prezes dużej firmy z branży mediowej. Zapytałem wtedy swoich znajomych, w jaki sposób można łatwo podzielić się opinią o produkcie, który chcieliby zarekomendować innym? Stwierdzili, że brakuje im do tego serwisu. Jest Facebook, ale to nie jest serwis dedykowany do rozmów o produktach, tylko o życiu!

Cześć z nich nie czuła też specjalnej motywacji do napisania recenzji, bo – wiadomo – każdy sobie ceni swój czas. Wtedy wspólnie ze znajomymi wpadliśmy na pomysł stworzenia takiego serwisu dedykowanego rozmowom o produktach i usługach. Taki Facebook, ale dla e-commerce. Jest dla wszystkich, i dla tych, którzy kupują świadomie i chcą sprawdzić opinie swoich znajomych o produktach, i dla tych, którzy lubią dzielić się opiniami o posiadanych produktach i chcą na tym zarobić.

To w takim razie powiedz, jak to działa?

Nic skomplikowanego.

Pierwsza opcja: kupujesz produkt, piszesz o nim recenzję na Share2Sell lub na stronie sklepu, z którym współpracujemy. Od producenta lub dystrybutora możesz otrzymać wynagrodzenie za napisanie własnej recenzji, opublikowanie jej na Facebooku czy Twitterze. Gdy ktoś po przeczytaniu Twojej publikacji w mediach społecznościowych kupi dany produkt, dostaniesz prowizję za pomoc w sprzedaży. Jeśli oprócz Ciebie, polecających było kilku i wszyscy bezpośrednio przyczynili się do transakcji sprzedaży – prowizja zostanie między Was podzielona.

Druga opcja: znajdujesz recenzję produktu, którą napisał ktoś inny i z którą Ty się zgadzasz. Publikujesz ją jako cytat. A za pomoc w skutecznej sprzedaży dostajesz prowizję, którą dzielisz się z jej autorem.

Share2Sell bierze udział w podziale prowizji na takich samych warunkach jak każdy inny użytkownik. Win-win.

Share2Sell rower

Rys. Przykładowy profil produktu z recenzjami na stronie Share2Sell – można w nim publikować własne recenzje i od razu udostępniać na Facebooku, aby zgarnąć prowizję za sprzedaż, lub udostępniać cudze recenzje i partycypować w prowizji z autorem recenzji

Wideo. Tutorial wyjaśniający, jak działa Share2Sell

_______________________________________________

* W październiku 2016 r ukazał się raport Customer Listening „Dlaczego warto słuchać klientów?”, stworzony przez Mobile Institute, Structogram oraz e-commerce Polska, Izbę Gospodarki Elektronicznej. Najważniejsze punkty z tego raportu to:

  • Prawie połowa Polaków (49%) sprawdza i zwraca uwagę na opinie o produkcie lub usłudze, zanim zdecyduje się na ich zakup. Znacznie częściej zjawisko to dotyczy osób robiących zakupy online (78%) w porównaniu do niekupujących w sieci (27%) (str. 5).
  • Za najważniejsze w procesie decyzyjnym uważamy opinie bliskich i znajomych (51%), dalej ekspertów 38% oraz internautów 37%, a opinie o produktach i usługach najczęściej czerpiemy z bezpośredniej rozmowy ze znajomymi, którzy dany produkt lub usługę już zakupili (41%) (str. 5).
  • 59% konsumentów aktywnie pyta o opinie o produktach i usługach, których kupno właśnie rozważa, a 35% takich osób stwierdziło, że dotyczy to w zasadzie wszystkich produktów, nie tylko drogich (24%) czy specjalistycznych (28%). Najczęściej o konkretne produkty czy usługi Polacy pytają w bezpośredniej rozmowie (51%), następnie poprzez media społecznościowe, głównie Facebooka (41%) i fora internetowe (33%) (str. 5).

(Raport jest dostępny do pobrania na stronie online dziennika „Rzeczpospolita”: http://customerlistening.rp.pl/ )

** Tomasz Cisek – internetowy przedsiębiorca, z branżą związany od 16 lat. Karierę zaczynał jako dyrektor zakupu w sieci reklamowej Ad.net (grupa CR Media). Koordynował otwarcie oraz rozwój biur spółki w krajach nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Dyrektor Zarządzający w Sabela Media Polska, następnie Prezes IMPartner (grupa CR Media).W maju 2002 r. zainicjował I Forum Interactive Advertising Bureau. Występował jako prelegent na spotkaniach IAB Europe w Londynie. Przyczynił się do stworzenia pierwszych w Polsce badań profilu internautów Prawdziwy Profil, których wyniki zaprezentowano na konferencji ESOMAR w Los Angeles w 2003 r. W latach 2006 – 2009 jako członek zarządu Empik Sp. z o.o. odpowiadał za stworzenie sklepu internetowego empik.com w zakresie procesów biznesowych w obszarach IT, HR, obsługi klienta, zarządzania produktem, marketingu internetowego oraz logistyki. W 2010 roku dyrektor apteki internetowej DOZ.pl. Autor książki „E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu” z wywiadami z założycielami i zarządzającymi takich marek jak Onet.pl, Gemius, Money.pl, Allegro. Prelegent licznych konferencji branżowych. Pomysłodawca i współtwórca Funtiago – firmy działającej od 2011 roku w obszarze gamifikacji. Od 2014 reprezentuje w Polsce Octalysis i Yu-kai Chou – #1 światowej gamifikacji.

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Anna Radosiewicz

Anna Radosiewicz

PR & Marketing Specialist w Cube Group. Specjalistka w mediach społecznościowych (m.in. Facebook, Instagram): przygotowywała i realizowała strategie social mediowe m.in. dla takich klientów jak A+E Networks Poland i Euronet, współpromowała serial „Wikingowie”. W Cube Group obecnie zajmuje się realizacją działań z zakresu PR, komunikacji wewnętrznej oraz marketingowej dla agencji i jej marek. Jest fanką nowych mediów, technologii i gier. Wcześniej pisała m.in dla portalu Gildia.pl oraz czasopisma „CD-Action”.

Poznaj redakcję Performance360.pl!

Polub nas na Facebooku

Kupon na hasło „Performance360”:

Ekspresowa porcja wiedzy

Nasi eksperci e-commerce: