Strategia Technologia

Strategia desktop-mobile: sprawdź, czy popełniasz ten błąd?

Budowa strategii online marketingowej - jak ustrzec się błędów
Pixabay.com
Koniec arbitralnego rozdzielania budżetów między mobilem a desktopem według z góry przyjętych założeń – taki trend już wkrótce zacznie być widoczny w media planach smart marketerów. Słusznie przewidziała go również agencja badawcza Millward Brown w swojej tegorocznej prognozie Digital & Media Predictions na rok 2016. Rosnące znaczenie w media planach mają mieć konteksty komunikacyjne związane z zainteresowaniami użytkownika z grupy docelowej kampanii.
PODZIEL SIĘ:

Urządzenie, na którym użytkownikowi można wyświetlić reklamę, przestaje mieć znaczenie. Istotne są zainteresowania i odwiedzane witryny – to one decydują o tym, czy dany user będzie wartościowym targetem przy tej kampanii. Dlaczego głęboka kontekstowość komunikacji ma przewagę nad tradycyjnym podejściem? Wykorzystując w komunikacji marki zainteresowania konsumentów, zwiększamy ich zaangażowanie, co przekłada się na większą efektywność prowadzonych działań.

Idealnym rozwiązaniem byłoby uwzględnienie we wszystkich prowadzonych działaniach wszystkich istotnych mikrotargetów. Wobec rozproszenia ruchu pomiędzy wszystkie typy urządzeń (udział ruchu mobilnego w Polsce sięga w obecnym kwartale 23%, a dynamika wzrostu udziału mobile w ruchu na polskich witrynach uzyskała poziom kilkuprocentowy[1]) przypisywanie do nich budżetów w media planach jest nie tylko anachroniczne, ale przede wszystkim nieefektywne!

Ruch PC vs non-pc raport

Rys. Procentowy udział odsłon wykonywanych z komputerów w stosunku do procentowego udziału odsłon dokonywanych z innych urządzeń (kolor zielony komputery, kolor niebieski pozostałe urządzenia); źródło: ranking.pl

Zintegrowana strategia

Nowy sposób planowania, oprócz dużego nakładu pracy media planerów, wymaga również olbrzymiej wiedzy mediowej oraz doskonałej znajomości biznesów marketerów i ich klientów.

Dodatkowo z perspektywy klienta opłacalne jest integrowanie działań u jednego, strategicznego partnera lub przynajmniej ograniczanie rozproszenia prowadzonych projektów między agencjami. Implementację i koordynację nawet większej liczby mikrostrategii istotnie ułatwia technologia programatyczna, ale jej główną korzyścią jest możliwość pozbycia się straty mediowej (łączny capping) oraz precyzja targetowania (w tym demografia, kontekst, zainteresowania, czy intencje zakupowe).

„Rok mobile”

Na rok mobile czekamy od 2012… Najpierw mieliśmy nadzieję, że trend ten po prostu sam przyjdzie do nas z zachodu. Ale żeby racjonalny polski konsument zaczął masowo surfować mobilnie, ceny smartfonów i danych pakietowych musiały dostosować się do zasobności naszego portfela. A był to proces wyjątkowo długotrwały.

Ważnym impulsem do otwarcia się przez Polaków na mobile, gdy wspomniane bariery były już częściowo pokonane, było przeniesienie społeczności Facebooka z desktopu do telefonu. Tyle że początkowo niewielu innych graczy miało pomysł na przyciągnięcie użytkowników do mobile’u, w czym kluczowym problemem była niska funkcjonalność stron mobilnych, a najczęściej… jej brak.

W końcu Google, obniżając w wyszukiwarce pozycje stron nieposiadających mobilnego odpowiednika, jednym cięciem wymusił zmianę sytuacji rynkowej. Także w Polsce. I po roku okazuje się, że chociaż wielu mobilnym stronom trochę jeszcze brakuje do ideału, to poruszanie się po internecie przy użyciu urządzenia mobilnego jest w zasadzie swobodne. Globalny trend upowszechniania się „context-based marketingu” jest w zasięgu ręki polskich marketerów!

 

[1] 2016, ranking.pl, Ruch PC vs. non-PC [LINK]

PODZIEL SIĘ:
Michał Gąś

Michał Gąś

Strategy Manager w Cube Group. Wcześniej przez 8 lat pracował w domu mediowym OMD jako Digital Manager. Posiada doświadczenie w przygotowywaniu strategii, a wśród obsługiwanych przez niego klientów znajdują się m.in. McDonald’s, Grupa Żywiec, UPC oraz Provident (Hapipożyczki). Ukończył socjologię i stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim.

Polub nas na Facebooku

Poznaj redakcję Performance360.pl!

Kupon na hasło „Performance360”:

Ekspresowa porcja wiedzy

Nasi eksperci e-commerce: