Analityka SEO

5 zalet Yandex Metrica, których nie znajdziesz w Google Analytics

Wykres Yandex Metrica
Choć do dyspozycji mamy inne, niekomercyjne webowe narzędzia analityczne, większość z nas i tak korzysta jedynie z Google Analytics. Powód jest oczywisty – narzędzie to zintegrowane jest z innymi, dobrze znanymi nam aplikacjami Google m.in. AdWords czy YouTube.
PODZIEL SIĘ:

Nie bez znaczenia jest także fakt, że twórcy Google Analytics nie spoczywają na laurach, lecz stale rozwijają swój produkt (m.in. udostępniając raporty takie jak np. analiza kohortowa). Pomimo to, w niektórych sytuacjach warto sięgnąć po inne narzędzie, które pozwoli pozyskać jeszcze więcej informacji do analizy zachowań użytkowników na naszej stronie WWW. Taką alternatywą może być właśnie stworzona w Rosji aplikacja Yandex Matrica.

Mało znany na zachodzie Yandex Metrica, w Rosji jest standardem (chociaż i tam Google Analytics powoli zyskuje na znaczeniu). Siła rosyjskiego narzędzia tkwi w większym wachlarzu oferowanych możliwości. Oprócz statystyk na temat ruchu na stronie, mamy dostęp także do bardziej szczegółowych informacji – map kliknięć oraz nagrań poszczególnych sesji. Dzięki temu możemy śledzić doświadczenia użytkowników (user experience) obcujących ze stroną, co sklei stanowi nieocenioną pomoc w jej optymalizacji. Zazwyczaj, gdy chcemy skorzystać z podobnych funkcji, musimy sięgać do płatnych narzędzi np. MouseStats, Crazy Egg czy ClickTale. W Yandex Metrica ułatwienia te obejmuje oferta standardowa.

Warto wiedzieć, że wersja 2.0 Yandex Metrica przeszła już fazę beta, w wyniku której jej funkcjonalność została solidnie dopracowana. Stworzono nowy, dużo bardziej intuicyjny interfejs oraz wprowadzono nowe opcje m.in. pojawiły się dashboardy, segmentacja, modele atrybucji. Zmiany te sprawiły, że narzędzie zyskało jeszcze więcej na jakości.

Jesteś ciekawy, czego dowiesz się dzięki Yandex Metrica?

1. Mapy w Yandex Metrica, czyli jak użytkownik porusza się na Twojej stronie

W Yandex Metrica możesz przeglądać trzy rodzaje map: linków, klików oraz skrolowania. Te ostatnie są szczególnie pomocne w przypadku stron typu „one pages”, gdzie cała zawartość znajduje się na jednej długiej stronie.

Mapa linków pozwala na śledzenie kliknięć w linki zamieszczone na stronie. Natomiast mapa kliknięć obrazuje po prostu kliknięte elementy strony. Z mapy skrolowania poznasz, ile czasu zajmuje użytkownikom przeglądanie danego fragmentu strony. Wszystkie mapy dostępne są w kilku różnych wizualizacjach statystyk do wyboru. Gdy zestawimy ze sobą 3 raporty, otrzymamy bardzo dokładny obraz tego, jak poruszają się użytkownicy po naszej stronie.

Yandex Metrica – przykładowa mapa kliknięć

Rys. Przykładowa mapa kliknięć na podstawie strony cubegroup.pl

2. WebVisor w Yandex Metrica – sposób na podglądanie, co robi użytkownik przez cały czas pobytu na Twojej stronie

WebVisor pozwala na nagrywanie sesji gości, którzy odwiedzają naszą stronę. Nagranie pokazuje, jak dany użytkownik poruszał się po stronie kursorem, w co klikał, jak przewijał stronę, czy przeszukiwał ją wpisując jakieś słowa etc. Oprócz tego otrzymujemy szczegółowe informacje na temat sesji – czas trwania, kraj z którego była wykonywana, system operacyjny, rodzaj źródła i inne. Takie filmiki umożliwiają na analizę przebiegu poszczególnych sesji (do tysiąca na dzień), a tym samym zidentyfikowanie problemów, jakie napotykają osoby w interakcji ze stroną. Wnioski wyciągnięte z takiej analizy są cenną wskazówką w pracy nad optymalizacją witryny pod kontem użyteczności.

Yandex Metrica – przykładowa sesja użytkownika

Rys. Przykład nagranej sesji użytkownika na podstawie strony cubegroup.pl

3. Form Analysis w Yandex Metrica – dlaczego użytkownicy nie wypełniają Twoich formularzy?

Form Analysis to raport, który pozwala również na identyfikację osób, które rozpoczęły wypełnienie formularza, ale ostatecznie go nie wysłały (nie przeszły wszystkich etapów). Co prawda, Google Analytics również umożliwia generowanie podobnych raportów ścieżek realizacji celów, z tą tylko różnicą, że w przeciwieństwie do Yandex Metrica, nie posiada możliwości nagrywania, a następnie prześledzenia filmików celem wyłapania przyczyn braku konwersji. A dopóki nie znamy powodów zachowania użytkowników, ciężko jest podjąć skuteczne działania naprawcze.

Yandex Metrica – przykład analizy formularza na stronie

Rys. Przykład analizy formularza na stronie z branży modowej (dane własne). Na 531 osób, które odwiedziły stronę, 517 „uciekło” bez dokonania żadnej akcji. Z 14, które zaczęły wypełniać, 8 nie dotrwało do końca

4. SOS via SMS w Yandex Metrica, czyli powiadomienia o problemach na stronie

Bardzo przydatną opcją Yandex Metrica są powiadomienie o problemach z dostępnością strony. Możemy sobie wybrać, czy wolimy dostawać takie informacje mailowo, czy przez SMS. Funkcja ta polega na sprawdzaniu dostępności witryny przez algorytm monitorujący, który co jakiś czas wywołuje stronę główną.

Yandex Metrica – powiadomienia o problemach na stronie

Rys. Powiadomienia o problemach na stronie

5. Szybki podgląd statystyk w Yandex Metrica

Yandex Metrica umożliwia bardzo szybki dostęp do statystyk strony. Już po kilku minutach możemy je do woli analizować w oparciu o wszystkie możliwe raporty. Dla porównania w Google Analytics na dane trzeba czekać nawet do 48 godzin. Jak najszybszy dostęp do najnowszych statystyk jest szczególnie ważny dla firm prowadzących krótkie, często jednodniowe, akcje promocyjne.

Instalacja Yandex Metrica jest identyczna jak w przypadku Google Analytics.  Najpierw trzeba założyć sobie konto, zaznaczyć interesujące nas opcje, a następnie wygenerować specjalny kod śledzący. Otrzymany kod należy zamieścić na badanej witrynie (na przykład za pomocą narzędzia Google Tag Manager).

Czy warto zamienić Google Analytics na Yandex Metrica? O ile nie działamy prężnie na rynku rosyjskim, taka zamiana nie bardzo będzie się nam opłacała, a i nawet w tym przypadku absolutnie nie możemy mówić o żadnej zamianie – natomiast o uzupełnieniu jak najbardziej. Nie można bowiem zapominać o wszystkich zaletach Google Analytics (m.in. rozbudowanym module e-commerce, modelach atrybucji konwersji, ścieżkach wielokanałowych).  Yandex Metrica należy raczej traktować jako uzupełnienie – i to nie byle jakie – narzędzia stworzonego przez Google.

Autorzy: Urszula Grzebyk, Andrzej Siniawski

Zobacz również: 6 funkcji Google Analytics, których możesz nie znać

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Cube Group

Cube Group

Tekst został przygotowany przez specjalistów praktyków z zespołu Cube Group, agencji performance marketingowej, w skład której wchodzą m.in. sieć reklamy performance NetSales, agencja e-mail marketingowa MailSales, agencja dla e-commerce’ów SalesMedia oraz agencja SEO i content marketingowa SEMTEC. Zespół Cube Group na co dzień pracuje dla takich klientów jak RWE, PLL LOT, Credit Agricole, Polpharma, Tchibo, Empik.com, Provident Polska, Agata Meble itd., a dzięki realizowanych przez siebie kampaniom zdobył m.in. dwa Srebrne Efektony, statuetkę Agencji Roku od Media & Marketing Polska, nominację do Golden Arrow, Aulera czy wyróżnienie w Ekomersach.