Kreacja Technologia

Masthead, TrueView i spółka, czyli formaty reklamowe na YouTubie [PRZEGLĄD]

Formaty reklamy na YouTube
Fot. Esther Vargas / Flickr
„Aaaaa! Cały internet przeszedł do Play! Cały!”. Gdy Blondynka Playa, Basia Kurdej-Szatan, wykrzyczała te słowa w reklamie, a zaraz potem wśród fanfar do salonu wkroczyli twórcy kanałów "20m2 Łukasza" (Łukasz Jakóbiak), "Mówiąc inaczej" (Paulina Mikuła), „Blowek” (Karol Gązwa), "Szparagi" (Natalia Szymaniec i Karolina Pielesiak), "Kocham gotować" (Piotr Ogiński), "Izak" (Piotr Skowyrski) i Martin Stankiewicz – wszystko stało się jasne...
PODZIEL SIĘ:

YouTuberzy to – używając słownictwa Basi – „internety”. Ale całkiem poważnie: dzisiejsze gwiazdy internetu to właśnie YouTuberzy. Dzisiejszy internet to właśnie wideo. To na YouTube skierowane są oczy internautów szukających ciekawych treści, rozrywki, wiedzy, opinii, lifestylowych porad. Dla marketerów, którzy jeszcze nie zainteresowali się reklamą na YouTube, to ostatni dzwonek na uaktualnienie wiedzy. Sprawdźmy, co mamy do dyspozycji.

Serwis YouTube daje dużo rozmaitych formatów reklam. W zasadzie Google  pozwala na monetyzację niemal każdej dostępnej przestrzeni w serwisie. Na stronie głównej, w wyszukiwarce YouTube, na stronie odtwarzania filmu oraz na stronie kanału w YouTube. Najpopularniejszy format to oczywiście format wideo, ale również często spotykane są formaty graficzny czy multimedialne (Rich Mediowe).

  • TrueView In-Stream

Reklama wideo, popularnie nazywana pre-rollem, wyświetla się przed właściwymi filmami, które chcesz obejrzeć w YouTube. Format jest pomijalny, a więc użytkownik może pominąć reklamę wideo po 5 sekundach. Płacisz dopiero, kiedy użytkownik obejrzy min. 30 sekund reklamy lub całą reklamę, jeśli jest krótsza oraz wtedy gdy nastąpi inna interakcja z wideo. Interakcje z wideo obejmują kliknięcia reklamy w celu wejścia na stronę, kliknięcia nakładek z wezwaniem do działania, kart i banerów towarzyszących. Reklamy TrueView In-Stream pojawiają się w filmach wyświetlanych bezpośrednio na YouTube, w filmach YouTube embedowanych w innych witrynach lub aplikacjach, w aplikacjach mobilnych YouTube i na podłączonych telewizorach.

  • TrueView Discovery

Reklama wideo, która może wyświetlać się w rożnych miejscach np. na górze w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronach odtwarzania filmów po prawej stronie od filmu lub jako nakładka na filmie, a także na stronach głównych YouTube oraz aplikacji na komputer i aplikacji mobilnej YouTube. W zależności od miejsca wyświetlenia wygląda ona inaczej. Kliknięcie spowoduje przeniesie użytkownika na stronę kanału lub filmu w YouTube celem jego wyświetlenia – płacisz właśnie za takie kliknięcie.

Jak wygląda TrueView Discovery? Zobacz wideo, na którym Head of Brand Product Strategy w YouTube Josh Rubel opowiada o tym typie reklamy, jednocześnie… ćwicząc jogę.

  • TrueView for app installs

Reklamy TrueView promujące instalacje aplikacji są powiązane ze stroną sklepu z aplikacjami, w którym oferujesz aplikację. Dzięki temu użytkownicy mogą zainstalować aplikację bezpośrednio z reklamy wideo. Nazwa aplikacji, ikona, cena i oceny wyświetlają się obok reklamy wideo.

  • TrueView for shopping

TrueView dla kampanii produktowych łączy reklamy wideo bezpośrednio z Twoimi produktami, dostarczając informacji przybliżających klientów do zakupu. Reklamy te wykorzystują istniejące dane produktu Google Merchant Center (m.in. kategoria produktu, marka, stan) do generowania kart z produktami. W reklamie wideo może pojawić się jednocześnie maksymalnie 6 kart z produktami. Możesz filtrować zasoby reklamowe lub wybrać konkretne produkty.

  • Reklamy YouTube w przerywniku (Bumper Ads)

Reklamy w przerywniku to krótki, 6-sekundowy format reklamy wideo zaprojektowany tak, by umożliwić Ci dotarcie do dużej liczby klientów i zwiększenie świadomości Twojej marki. Reklamy  te wyświetlają się przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu i są niepomijalne. Płacisz w CPM za każde 1000 wyświetleń reklamy.

Formaty multimedialne (Rich Mediowe) to Mastheady

Formaty reklamowe wideo wyświetlane przez cały dzień na stronie głównej YouTube, kupowane w modelu CPD – obecność cały dzień. Wyróżniamy kilka rodzajów mastheadów:

  • Masthead wideo na komputery

Promowany film na YouTube jest początkowo automatycznie odtwarzany bez dźwięku przez ustalony czas. Stan autoodtwarzania ma dwie możliwe opcje: panoramiczną lub wyśrodkowaną z obrazem rozmytej miniatury filmu w tle. Użytkownik może włączyć dźwięk w autodotwarzanej reklamie. Po automatycznym odtworzeniu całego filmu masthead przechodzi w stan zatrzymania, czyli widoczna jest duża miniatura odtworzonego filmu oraz panel informacyjny z informacjami o kanale reklamodawcy oraz opcjonalnie ze ścianą wideo z miniaturami innych filmów dostępnych na kanale. Kliknięcie filmu w trakcie autoodtwarzania lub kliknięcie miniatury przenosi na stronę odtwarzania filmu w YouTube, na której film jest odtwarzany od początku i z dźwiękiem.

Rys. Przykładowy masthead wideo panoramiczny na stronie YouTube’a – stan autoodtwarzania (data zobaczenia: 26 czerwca 2017)

Rys. Przykładowy masthead wideo na stronie YouTube’a – stan zatrzymania po wyświetleniu całego filmu, z prawej nazwa, ikona i grafika kanału (data zobaczenia: 26 czerwca 2017)

  • Masthead wideo na mobile

Mobilny masthead wyświetla się na mobilnej stronie głównej YouTube na smartfonach i tabletach (m.youtube.com) oraz w aplikacjach YouTube na Androida i iOS. Na samej górze strony lub aplikacji zobaczymy miniaturę wideo, nagłówek, tekst, wezwanie do działania (CTA), czas trwania filmu oraz automatycznie pobrane nazwa i ikona kanału reklamodawcy. Kliknięcie przeniesie usera do strony odtwarzania filmu w YouTube.

  • Masthead multimedialny (Rich Media)

Kreacja w formacie HTML5 o wymiarach 970 x 250 pikseli umieszczana na stronie głównej YouTube na komputerach. Format ma też opcję rozwijaną, która, po kliknięciu jej przez użytkownika, powiększa się do rozmiaru 970 x 500 pikseli. Zalecane jest użycie filmów w kreacji, dzięki czemu reklama będzie wyróżniająca się i natywna, i oczywiście połączenie ich z kanałem lub stroną odtwarzania filmu. Do wyboru mamy dwie opcje:

– niestandardową, którą można w pełni dostosować do potrzeb, dając nam dużą elastyczność.

– szablonową, upraszczającą tworzenie kreacji, oferując multimedialne środowisko w narzędziu DoubleClick Studio Layouts. Do wyboru jest wiele szablonów z których możemy skorzystać. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni format Layouts, prześlesz istniejące zasoby, dodasz odpowiedni tekst i opublikujesz reklamę.

Pozostałe formaty to formaty graficzne, które możemy podzielić na 2 rodzaje wg ich umiejscowienia:

  • Reklamy graficzne w YouTube

Standardowe reklamy displayowe w formacie GIF, JPG, PNG lub HTML5 o wymiarach 300 x 250 oraz 300×60, wyświetlane we wszystkich sekcjach YouTube (oprócz strony głównej).

Reklama graficzna na YouTube

Fot. Przykłądowa reklama graficzna na YouTube – po lewej wideo, poniżej proponowane filmy

  • Nakładki reklamowe In-Video

Reklamy graficzne „nakładane” u dołu odtwarzacza wideo na stronie odtwarzania filmu w YouTube. Nakładka reklamowa pojawia się, gdy użytkownik uruchamia odtwarzanie filmu.

  • Kampania aukcyjna (AdWords) – reklamy graficzne o wymiarach 468 x 60 i 728 x 90.
  • Kampania rezerwacyjna – reklamy graficzne o wymiarach 480 x 70.

Opcjonalnie można uwzględnić towarzyszący baner reklamowy o wymiarach 300 x 250, który pojawi się obok odtwarzacza wideo.

Warto doczytać:

  1. Kanał YouTube Advertisers: https://www.youtube.com/user/advertise
  2. Formaty Reklam na YouTube:
    1. Galeria formatów reklamowych od Google
    2. Specyfikacje formatów reklam: https://support.google.com/displayspecs/?topic=45
  3. Google AdWords Blog: https://adwords.googleblog.com
  4. Google YouTube Blog: https://youtube.googleblog.com
PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Paweł Ważyński

Paweł Ważyński

Head of SEM & Social w Cube Group, AdWords Trainer. Z SEM (m.in. Google, Bing, rosyjski Yandex) oraz social ads (m.in. YouTube, Facebook, Twitter) ma do czynienia od 2008 roku. Koordynował kilkaset kampanii sprzedażowych lub pozyskujących leady dla największych klientów polskich i zagranicznych: PLL LOT (50+ rynków), AVIVA, Provident, Media Markt, Credit Agricole, LIDL, Polpharma, UPC Polska. Ekspert w wielu publikacjach, m.in. „Gazety Wyborczej” i Google’a „Wyszukiwarka klientów. Google Adwords – przewodnik dla szefów”, prelegent na eventach branżowych, m.in. E-commerce Pro, Bądź modny w internecie, Go Global i więcej.

Poznaj redakcję Performance360.pl!

Polub nas na Facebooku

Kupon na hasło „Performance360”:

Ekspresowa porcja wiedzy

Nasi eksperci e-commerce: