Bloger Reklamodawca SEO SEM Analityka

6 funkcji Google Analytics, których możesz nie znać

Google Analytics - porady i ukryte opcje
Fot. Pexels
Google Analytics to najpopularniejszy system do analizy stron www na świecie. Pomaga w planowaniu oraz kontrolowaniu akcji promocyjnych i dostarcza informacji o zachowaniu Twoich klientów. Jest przydatny dla każdego, kto prowadzi jakiekolwiek działania online. Google Analytics zna każdy, kto ma choć podstawową styczność z marketingiem online.
PODZIEL SIĘ:

Istnieje jednak kilka funkcji, które są sprytnie poukrywane i początkujący użytkownicy nie mają o nich pojęcia. Poniżej prezentujemy Ci kilka takich funkcji wraz z przykładami ich zastosowania.

1. Galeria Google Analytics

Każdy użytkownik Google Analytics ma dostęp do specjalnej galerii, z której może pobrać gotowe rozwiązania w postaci m.in.:

  • dashboardów,
  • raportów niestandardowych,
  • segmentów,
  • celów,
  • grupowania kanałów.

Dzięki temu możesz szybko i w prosty sposób zbudować swoje centrum zarządzania. Wystarczy, że wejdziesz na stronę galerii i wybierzesz rozwiązanie, które pomoże Ci w analizie Twojego biznesu.

Uwaga: Nie przesadzaj z liczbą importowanych dodatków. Pamiętaj, że ich głównym zadaniem jest ułatwienie Twojej pracy. Dodawaj tylko takie, które mają dla Ciebie realną wartość. Niepotrzebne raporty tworzą szum informacyjny, a przekopywanie się przez stertę zbędnych informacji zabiera Twój cenny czas.

2. Wykresy ruchome

Na pewno bardzo dobrze znasz standardowe, niebieskie wykresy liniowe dostępne w prawie każdym raporcie. To nie wszystko, co może zaprezentować Ci Google Analytics. Jeśli chcesz zobaczyć swoje dane w bardziej interaktywnej postaci, poznaj wykresy ruchome.

Możesz się przełączyć na wykres ruchomy w większości raportów. Wystarczy, że skorzystasz z przycisku zaznaczonego na obrazku poniżej. Znajduje się po prawej stronie ekranu nad głównym wykresem.

Wykresy ruchome jak przełączyć widok

Rys. Przycisk przełączenia widoku w GA na wykres ruchomy

Następnie wybierz, jakie elementy chcesz obserwować. Za pomocą suwaka możesz sprawdzić, jak zmieniają się one na przestrzeni czasu.

Zmieniające się dane na wykresie ruchomym w Google Analytics

Przykład wykresu ruchomego w Google Analytics

Rys. Przykład zmiany średniej wartości zamówień w czasie w Google Analytics

Przy takim ułożeniu danych bardzo prosto wyłapiesz wszelkie anomalie. Zwróć uwagę na obrazy powyżej, w szczególności na pomarańczową kulkę, reprezentującą kanał Referral.

Interpretacja zależy oczywiście od metryk, które wybraliśmy. W tym konkretnym przypadku można z całą pewnością stwierdzić, że 11 sierpnia uzyskaliśmy szczególnie wysokie przychody z linków odsyłających przy jednoczesnej wysokiej wartości pojedynczego koszyka. Coś, co być może ominąłbyś na standardowym raporcie tutaj od razu rzuca się w oczy.

3. Wiersze wykresu

Zatrzymamy się trochę dłużej przy wykresach. Chociaż Analytics to rozwiązanie bardzo dobre, podstawowa reprezentacja danych rzadko pokazuje naprawdę interesujące informacje. Dzieje się tak dlatego, że domyślnie widzisz wszystko zgrupowane. Co prawda możesz zastosować segmenty, ale jest prostszy sposób, aby z takiego wykresu:

Dane na wykresie w Google Analytics

Rys. Wykres prezentujący zgrupowane dane

przejść do wykresu, który prezentuje więcej informacji. Tutaj widać już nie tylko ogólne trendy. Możesz zbadać, co miało wpływ na anomalie lub przeprowadzić analizę porównawczą.

Dane na wykresie z podziałem na sesje i typy ruchu

Rys. Wykres prezentujący więcej informacji, w tym sesje i typ ruchu

Do tego właśnie służą Wiersze wykresu. Opcja ta na początku jest zablokowana.

Użycie wierszy wykresu na Google Analytics

Rys. Użycie wierszy wykresu

Przy niektórych raportach dostępne są tzw. checkboksy (1). Po zaznaczeniu odblokowuje się przycisk (2). Możesz wybrać w ten sposób maksymalnie do 6 pozycji i pojawią się one na wykresie powyżej.

4. Ważone sortowanie

Analytics ma trzy tryby sortowania. Domyślne, jak sama nazwa wskazuje, zastosowane jest zawsze, gdy otwierasz raport. Niestety, czasem bardzo przeszkadza w analizie.

Załóżmy, że naszym celem jest ustalenie stron, z których najczęściej uciekają nam użytkownicy, innymi słowy takich, które mają wysoki bounce rate.

Dodatkowe informacje: O samym bounce rate możesz przeczytać więcej tutaj: współczynnik odrzuceń vs współczynnik wyjść.

Semstorm baner

Przyczyn dużego współczynnika odrzuceń może być kilka i są sytuacje, gdzie nawet wartość rzędu 70% jest akceptowalna. Warto jednak, abyś regularnie przyglądał się temu raportowi, ponieważ może on wskazać Ci kilka błędów – począwszy od niejasnej nawigacji aż po niepoprawnie skonstruowane kampanie marketingowe.

Niestety, gdy wejdziemy na podstawowy raport Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony i posortujemy po współczynniku odrzuceń dostaniemy coś, z czym nie opłaca się pracować. Spójrz na obrazek poniżej:

Podstawowy raport Google Analytics

Rys. Podstawowy raport Google Analytics

Ja nie poświęciłabym swojego czasu na optymalizację stron, które mają 1 odsłonę i 100% współczynnik odrzuceń. Tobie też odradzam pochylanie się nad każdym przypadkiem, bo nawet, gdy uda Ci się zbić bounce rate do 0, uzyskasz w takim przypadku… 1 użytkownika. Lepiej zająć się stronami, które ściągają więcej ruchu. Na screenie poniżej może się wydawać, że będzie to np. pozycja Brands lub Accessories. Jeśli jednak wolisz oprzeć się na twardych liczbach, z pomocą przyjdzie Ci sortowanie ważone.

Opcje sortowania w Google Analytics

Rys. Wybór opcji sortowania w Google Analytics

Sortowanie ważone i współczynnik odsłon

Rys. Przykład po zastosowaniu sortowania ważonego

Widać od razu, którym stronom powinieneś poświęcić swoją uwagę. Czas, który spędzisz na ich poprawie, będzie znacznie lepiej zainwestowany niż walka o pojedynczych użytkowników.

Dodatkowe informacje: w opcjach sortowania na pewno zauważyłeś także opcję Zmiana bezwzględna. Takie sortowanie możesz stosować np. podczas porównania dwóch zakresów czasowych.

5. Dodatkowe raporty

Za pomocą głównego menu możesz się dostać do wielu różnych widoków. Dotyczą one użytkowników, zawartości w Twojej witrynie, marketingu i sprzedaży oraz konwersji. Możesz jednak każdy z tych raportów dostosować do swoich wymagań.

Dostosowywanie raportów w Google Analytics

Rys. Dostosowywanie raportów w Google Analytics

W szczególności zwróć uwagę na zakładki (1) oraz wymiary podstawowe (2). Dzięki nim masz dostęp do całej gamy nowych, czasem bardzo przydatnych rzeczy, m.in.

  • Odbiorcy > Technologia > Przeglądarka i system > Rozdzielczość ekranu (2) i Odbiorcy > Ruch mobilny > Urządzenia > Rozdzielczość ekranu (2)
    Sprawdzisz, czy masz stronę dostosowaną do ekranów większości Twoich użytkowników.
  • Odbiorcy > Zachowanie > Zaangażowanie > Głębokość wizyty  (1)
    Jeśli przeważająca większość użytkowników ma głębokość wizyty 1, to dla Ciebie ważna informacja, że trzeba coś poprawić.
  • Pozyskiwanie > Cały ruch > Odesłania > Strona wejścia
    Sprawdzisz, na jakie strony najczęściej kierują linki przyciągające do Ciebie ruch.
  • Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony > Nakładka na stronę
    Dzięki temu bardzo łatwo sprawdzisz, gdzie rozchodzi się ruch.
  • Odbiorcy > Technologia > Sieć > Nazwa hosta (2)
    Przydatny dla stron z wieloma subdomenami.
  • Konwersje > E-commerce > Skuteczność produktu > Zachowania zakupowe (1)
    Jeśli otagowałeś dobrze swój sklep, zobaczysz tutaj zestawienie takich metryk, jak np. dodanie produktu do koszyka, wyświetlenie produktu na liście czy wyświetlenie karty produktu.

Wymiar dodatkowy (3) pozwala Ci na dołożenie do tabelki uzupełniających informacji. Będzie idealny np. jeśli zastanawiasz się, z jakimi produktami najczęściej stosowane są kupony rabatowe, jakie treści interesują internatów z różnych krajów lub o jakich godzinach najczęściej czytane są Twoje artykuły.

Możesz też dostosować sposób wyświetlanych danych (4). Zazwyczaj masz do wyboru bardzo podobne możliwości, tj. Dane, Zestawienie procentowe, Skuteczność, Porównanie i Tabela przestawna. W kilku raportach możesz się natknąć na bonusowy format. Np. po integracji Analytics i Search Console lub w raportach Kampanii możesz wyświetlić dane w formie chmury terminów.

chmura terminów

Rys. Przykład chmury terminów

6. Grupowanie

Istnieją w Google Analytics informacje, które możesz dodatkowo pogrupować. Wyobraź sobie, że prowadzisz kampanie AdWords i chciałbyś w Analyticsie widzieć osobno statystyki dotyczące Twojego brandu i pozostałych słów kluczowych.

A może masz kategorie na stronie, które chciałbyś pogrupować, ale struktura URL powoduje, że Analytics nie potrafi zrobić tego automatycznie za pomocą raportu Zachowanie > Zawartość witryny > Analiza treści?

Z pomocą przychodzi grupowanie. Wystarczy, że wejdziesz do sekcji Administracyjnej i w kolumnie Widok odnajdziesz Grupowanie treści lub Niestandardowe grupowanie kanałów.

Grupowanie treści i niestandardowe grupowanie kanałów

Rys. Przykład grupowania

W SEMSTORM używamy tej funkcjonalności m.in. do grupowania wszystkich stron docelowych kampanii, które mogą pojawiać się pod różnymi adresami URL. Różnicujemy także główne sekcje w zależności od tego, czy użytkownik jest zarejestrowany czy nie.

Grupowanie kanałów

Rys. Grupowanie kanałów

Podsumowanie

Google Analytics to prawdziwa kopalnia wiedzy. Niekiedy trzeba jednak wyjść poza domyślne raporty i wykorzystać dodatkowe funkcje. Sprawdź, które z nich są w stanie pomóc Ci z monitorowaniem celów biznesowych Twojej strony.

Pamiętaj, że każdy raport, który zmodyfikujesz lub taki, który jest ukryty głęboko w strukturze Google Analytics możesz dodać do swoich dashboardów albo utworzyć do niego skrót. Rób tak zawsze, gdy często wracasz do danego widoku.

Więcej artykułów SEMSTORM znajdziecie na ich blogu. Zachęcamy do założenia darmowego konta w systemie: https://user.semstorm.com/user/register.

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Milena Majchrzak, Dyrektor Zarządzająca SEMSTORM

Z branżą interaktywną związana od 9 lat. Pierwsze kroki stawiała, tworząc portale i strony internetowe. Od 2010 roku zajmuje się analityką internetową. Ma doświadczenie w pracy z Google Analytics i Adobe Analytics. Prowadziła wdrożenia, prelekcje i szkolenia dla polskich oraz zagranicznych klientów korporacyjnych. W SEMSTORM od początku jego istnienia odpowiedzialna jest za zarządzanie operacyjne, rozwój narzędzia i edukację rynku. Prywatnie miłośniczka astronomii, mitologii i gier komputerowych.