Reklamodawca Strategia Technologia Analityka E-commerce

Atrybucja w e-commerce #5: który model atrybucji jest właściwy?

Po przedyskutowaniu wszystkich czynników, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas tworzenia własnego modelu atrybucji i po przejściu po kolei punktów do jego stworzenia, przygotowaliśmy dla Ciebie ostatni tekst w tym cyklu. Przejdziemy w nim wspólnie przez kilka ważnych zagadnień determinujących, jaki model jest dla Ciebie najlepszy. W końcu o idealnym modelu atrybucyjnym decydujesz tylko Ty: sam wiesz, co jest dla Ciebie i dla Twojego biznesu najlepsze.  
PODZIEL SIĘ:

Poniżej czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas określania właściwego modelu atrybucji.

Algorytmiczna czy deterministyczna?

Czy już zacząłeś zbierać dużą ilość danych zawierających interakcje klienta z Twoją marką? Jeśli tak i jeśli jesteś pewien użycia algorytmu do ewaluacji wszystkich danych, wtedy atrybucja algorytmiczna ma sens. Jeśli wolisz sam ustalać zasady, wtedy lepiej sprawdzi się model deterministyczny.  Jest  dość popularny, bo wiele firm ustala predefiniowaną strategię, za którą podąża team marketingowy (np. rozwoju obecności na rynku poprzez afiliację).

Retrospektywna czy real-time?

Jeśli już zgromadziłeś dane i preferujesz analizę i identyfikację wzorców na ich podstawie, to najbardziej korzystna będzie dla Ciebie  atrybucja retrospektywna. Dzięki niej możesz porównywać różne modele atrybucyjne na danych z ostatnich 30 dni.

Jeśli potrzebujesz szybkich i sprawnych zmian i masz na nie zasoby, wówczas  powinieneś używać atrybucji real-time. Dzięki niejmożesz konfigurować model w dowolnym momencie tak, by wszystkie nowe konwersje liczyły się w obecnym modelu atrybucji. Wtedy możesz procesować i dzielić się wynikami, żeby dokonywać bardziej zaawansowanych decyzji.

Jeden czy kilku zwycięzców?

Jeśli Twoje koszty to przede wszystkim rozliczenia CPA, model atrybucji z tylko jednym zwycięzcą powinien pasować najlepiej. Oznacza to, że niezależnie od liczby touchpointów Twój model będzie determinował tylko jednego zwycięzcę.

Jeżeli pracujesz z wieloma kampaniami opartymi na CPC i CPM, to i tak ponosisz związane z tym koszty, więc mogą być jedynie wyregulowane podczas optymalizacji kampanii.

Z drugiej strony, aby dokonać ewaluacji udziału konkretnych kanałów  niezależnie od innych, logiczną jest praca na modelu atrybucji wyznaczającym kilku zwycięzców.

Podział dochodu

Jeśli chcesz wyłaniać tylko jednego zwycięzcę lub jeśli zawsze wskazujesz właściwy poziom dowiezionych konwersji, nie musisz dzielić sprzedaży w swojej atrybucji. Możliwość dzielenia dochodu jest przydatna, gdy chcesz pokazać proporcję sprzedaży per kanał.

Podział kosztów

Jeśli chcesz mieć tylko jednego zwycięzcę w atrybucji albo jeśli przypisujesz koszty do partnerów marketingowych na podstawie indywidualnych zgód, nie potrzebujesz dzielenia kosztów w swojej atrybucji.

Podział kosztów działa, gdy chcesz przypisać koszt do sprzedaży. Jest to możliwe tylko w kampaniach typu CPA, ponieważ w CPC i CPM wydatki rosną przed atrybucją.

Źródło: Ingenious Technologies

5 przykazań atrybucji

Niezależnie od tego, jaki model atrybucji stworzysz, powinieneś pamiętać o jej pięciu przykazaniach:

  1. Atrybucja streszcza proces decyzyjny klienta.
  2. Atrybucja wspiera poszukiwania najlepszego połączenia kanałów reklamowych.
  3. Atrybucja zależy od dokładnych danych i godnej zaufania technologii.
  4. Atrybucja musi być ciągle monitorowana i optymalizowana.
  5. Atrybucja jest najważniejszym narzędziem dla analityki i optymalizacji aktywności reklamowej.

Mamy nadzieję, że podobał Ci się nasz cykl Atrybucja w e-commerce. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami!

Oryginalny artykuł znajdziesz na stronie naszego partnera Ingenious Technologies: Attribution in e-commerce Part 5: Which is the right attribution model for me?

Więcej informacji na temat atrybucji znajdziesz tutaj:

Atrybucja w e-commerce #1: Zaczynamy

Atrybucja w e-commerce #2: Dokładność gromadzonych danych

Atrybucja w e-commerce #3: Znaczenie danych

Atrybucja w e-commerce #4: Zrozumienie i budowa własnego modelu atrybucji

Modele atrybucji – klucz do analizy faktycznej efektywności kanałów marketingowych

Źródło fot.: Pixabay

PODZIEL SIĘ:
Zespół agencji Cube Group

Zespół agencji Cube Group

Tekst został przygotowany przez specjalistów praktyków z zespołu Cube Group, agencji performance marketingowej, w skład której wchodzą m.in. sieć reklamy performance NetSales, agencja e-mail marketingowa MailSales, agencja dla e-commerce’ów SalesMedia oraz agencja SEO i content marketingowa SEMTEC. Zespół Cube Group na co dzień pracuje dla takich klientów jak RWE, PLL LOT, Credit Agricole, Polpharma, Tchibo, Empik.com, Provident Polska, Agata Meble itd., a dzięki realizowanych przez siebie kampaniom zdobył m.in. dwa Srebrne Efektony, statuetkę Agencji Roku od Media & Marketing Polska, nominację do Golden Arrow, Aulera czy wyróżnienie w Ekomersach.

Serwis redaguje agencja Cube Group

Polub nas na Facebooku

Kupon na hasło „Performance360”:

Nasi eksperci e-commerce: