E-mail Marketing

Przygotuj się na Black Friday i wykorzystaj e-mail marketing. Poznaj strategię, która zadziała

Black Friday
Black Friday
PODZIEL SIĘ:

Z artykułu dowiesz się m.in.:           

  • Jak Polacy wyszukują oferty na Black Friday?
  • Kiedy rozpocząć komunikację?
  • Jak efektywnie wykorzystać e-mail marketing?

Jak Polacy szykują się na Black Friday?

Black Friday to co roku gorący okres, podczas którego marketerzy zacierają ręce i zachęcają klientów promocjami do kupna reklamowanych produktów. Powoduje to znaczny wzrost komunikowania ofert na rynku, a co za tym idzie klient przestaje zauważać wysyłane mu treści. Warto zatem przed docelową wysyłką zastanowić się, jak usprawnić strategię, aby okres listopadowych rabatów faktycznie przyniósł zakładany wzrost zysku.

Wyprzedź konkurencję

Dobrze już wcześniej uświadomić klienta, jakich promocji i ofert specjalnych może spodziewać się podczas Black Friday. Tezę tę potwierdza zamieszczony poniżej wykres. Poprzez porównanie dwóch słów kluczowych tj. black friday (niebieska linia) oraz czarny piątek (pomarańczowa linia) w okresie od stycznia 2016 roku do listopada 2019 roku widać zdecydowany wzrost zainteresowania tymi frazami już na przełomie października i listopada. Należy także zwrócić uwagę na fakt, że black friday jest dużo bardziej popularny od czarnego piątku i dotyczy to całej Polski.

Black Friday - Zainteresowanie w ujęciu czasowym, Google Trends, listopad 2019
Źródło: Zainteresowanie w ujęciu czasowym, Google Trends, listopad 2019

Jak przygotować działania na Black Friday

Ważnym krokiem jest zapoznanie użytkownika z ofertą sklepu na Black Friday. Już kilkanaście dni wcześniej wyślij newsletter, który w prosty i przejrzysty sposób przedstawi zaplanowane działania na czarny piątek. Wielu klientów czeka, aż ich ulubiony produkt w końcu zostanie przeceniony! Oczywiście spora większość będzie poszukiwać okazji. Niekoniecznie równa się to z lojalnością względem ulubionej marki, ale im wcześniej poinformujemy klienta, tym większe jest prawdopodobieństwo, że to właśnie do naszego sklepu wróci. Po zrealizowanej wysyłce zweryfikuj wskaźniki Open Rate (OR) – czyli  wskaźnik procentowy, pokazujący stosunek liczby otwartych wiadomości do liczby wysłanych maili oraz Click-Through Rate (CTR) – czyli procentowy wskaźnik określający stosunek liczby unikalnych kliknięć do liczby wysłanych maili. Na ich podstawie stwórz segmenty:

  1. Użytkownicy, którzy nie otworzyli maila.
  2. Użytkownicy, którzy nie kliknęli w mailu.

Wykorzystasz je w kolejnym kroku scenariusza komunikacji. Jeśli masz możliwość, sprawdź też mapę klikalności kreacji. Dzięki temu dowiesz się, co przykuło największą uwagę Twoich klientów.

Kreacja mailingowa w kampanii Black Red White

Po około 4-5 dniach od pierwszej wysyłki ponów komunikację do osób, które wyodrębniłeś po pierwszej wysyłce. Do użytkowników, którzy nie otworzyli, wiadomości powinna zostać wysłana wiadomość z bardziej perswazyjnym tematem (np. zawierającym informacje o dużych rabatach), natomiast do osób, które nie kliknęły – inna kreacja.

Dzień przed Black Friday

Pamiętaj, że w dzień przed Black Friday już na pewno każdy, kto może, wysyła wiadomości do klientów. Dlatego tego dnia postaw na oryginalność! Zacznij od tematu wiadomości. „Black Friday”, „Promocja”, „Rabat”, „Tylko dzisiaj/w ten weekend” to słowa które będą nagminnie używane przez wszystkich reklamujących swoją ofertę. Otwierając skrzynkę odbiorczą tego dnia można zobaczyć wiele wiadomości o praktycznie tych samych tytułach. To w rezultacie przynosi odwrotny skutek niż zamierzony… Twój komunikat może przez to zaginąć wśród pozostałych. Jak się wyróżnić? Spróbuj w temacie wiadomości wstawić emotikony, a także użyć innych zwrotów czy słów kluczowych, które w równie silny sposób przyciągną uwagę klienta. Postaw też na określoną grupę docelową i skieruj komunikat tak, jakbyś rozmawiał z klientem twarzą w twarz.

Kreacja mailingowa Yves Rocher wysłana do klientów przed Black Friday

Polub nas na Facebooku -> Performance360

Black Friday – rano

Tego dnia bardzo ważne jest to, co znajdzie się w kreacji mailingowej. W związku z tym w wiadomości, oprócz haseł przedstawiających promocje, dobrze sprawdzą się również dodatkowe elementy. Ciekawym rozwiązaniem będzie na przykład zegar informujący, ile czasu pozostało do końca oferty. Spróbuj czegoś niestandardowego! Black Friday to dobry moment, aby kupić prezenty pod choinkę – zasugeruj to klientowi np. dobierając odpowiednią grafikę w kreacji.

Black Friday – wieczorem

To wielki i przede wszystkim bardzo długi dzień, dlatego oprócz głównej wysyłki mailingowej dobrze zaplanować działania wspierające ten kanał tak, aby zwiększyć dotarcie do klientów. Dlatego na koniec dodaj do swojej strategii kanał SMS. Ma o wiele wyższe wskaźniki otwarć niż e-mail, dlatego wysyłka krótkiej wiadomości SMS Pro z linkiem do sklepu na pewno sprawdzi się w przypadku, gdy wieczorem zostanie Ci na wirtualnych półkach sporo towaru. Pamiętaj, że to będzie już Twoja ostatnia szansa!

Kreacja mailingowa Vectry, która przedłuża Black Friday do 2 grudnia

Opisana wyżej strategia jest oczywiście jedynie przykładem, jak można w prosty sposób wykorzystać kanał e-mail do wsparcia sprzedaży podczas Black Friday. Najważniejsze, aby podczas przygotowywania strategii wychodzić poza ramy i przedstawiać użytkownikom niestandardowe oferty. Wyróżnienie się wśród innych przynosi bowiem bardzo pozytywne rezultaty, nie tylko tu i teraz, ale również w perspektywie długofalowej sprzedaży. Zobaczysz, że dzięki temu klienci, którzy zapamiętają Twoją markę w Black Friday, wrócą do sklepu w zwykły dzień.

Zobacz też: Jak generować sprzedaż z nieaktywnych rekordów CRM?

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Julia Szlefarska, E-mail Marketing Specialist w Cube Group

Julia Szlefarska, E-mail Marketing Specialist w Cube Group

Specjalistka w zakresie online marketingu, w tym szeroko pojętego e-mail marketingu. Równocześnie stale poszerza swoje kompetencje w obszarze CRM i Marketing Automation. Doświadczenie w branży internetowej zdobywała podczas pracy w domach mediowych oraz agencjach reklamowych. Studentka kierunku Zarządzanie w Wirtualnym Środowisku na Akademii Leona Koźmińskiego. Członkini grupy roboczej: Email Marketing w IAB Polska.