Reklamodawca Strategia Technologia

Wideo marketing – czy wideo może sprzedawać?

Czy wideo marketing może sprzedawać
pixabay.com
Ponad 300 milionów złotych wydanych na reklamę wideo w sieci (raport IAB z  2015 r.) nie może się mylić - zaczął się czas wideo marketingu. Co więcej, zauważalny jest ciągły wzrost efektywności tego medium. Dlaczego warto zdecydować się na reklamę wideo? Czy przyniesie ona realne zyski z prowadzonej kampanii? Poniższy artykuł pomoże przygotować się do kampanii wideo i zoptymalizować ją tak, by zakończyła się sukcesem.
PODZIEL SIĘ:

Zwiększ sprzedaż poprzez reklamę wideo

Videology (wiodący dostawca reklamy wideo) przeprowadził badanie (analizę) wpływu wideo w prowadzeniu sprzedaży w trybie offline. Reklamodawcy mieli w nim różne poziomy budżetu oraz grupy docelowe, a mimo to wyniki zgodnie wykazały: wszystkie marki miały dodatni ROI z inwestycji w reklamę wideo (nawet 95% sprzedaży występujących offline!)[1].

Samo wideo w internecie nie jest w stanie dostarczyć lepszego ROI niż TV, jednak gdy połączymy te media może to znacznie zwiększyć zysk. Jednak aby reklama wideo zaczęła naprawdę zarabiać na sprzedaż, potrzeba użyć parę tricków marketingowych.

Google Trends - statystyki video

Rys. Google Trends zawiera zakładkę z najpopularniejszymi filmami w danym okresie czasu: https://www.google.pl/trends/hotvideos

Zanim zaczniesz emisję…

1. Zaplanuj koszty kampanii

Poświęć trochę czasu, by zrobić pełne zestawienie wszystkich przewidywanych kosztów kampanii marketingowych wideo. Na ten typ reklamy wydaj co najmniej 20% swoich planowanych wydatków. Jeżeli wydasz za mało, to niewiele osób zobaczy Twoją reklamę i w rezultacie będzie to przepaleniem pieniędzy.

Z drugiej strony, działania tylko przy użyciu wideo w internecie mogą być niewystarczające, by kampania generowała znaczną sprzedaż. W planowaniu budżetu znaczenie będą miały również: długość kampanii, wartość promowanego produktu jak również okres, który upływa od zobaczenia reklamy do momentu zakupu.

Pamiętaj, że wiele sieci reklamowych specjalizujących się w kampaniach wideo oferuje pakiety witryn do emisji. Przykładowo, jeżeli robisz kampanię z produktami do pielęgnacji włosów dla kobiet, dobrym pomysłem będzie zgłoszenie się do jednej z sieci (jak np. MoviAds czy MediaFarm), która dokładnie dobierze serwisy, najlepiej pasujące do danego targetu. Pomoże to zmniejszyć koszty (w pakietach jest taniej), zaoszczędzić czas i poprawić efektywność kampanii ze względu na lepsze dopasowanie do grupy docelowej.

2. Optymalizuj i śledź na bieżąco sprzedaż z kampanii wideo

Oddziel koszty wydane na kampanie wideo od innych działań marketingowych. Wykorzystaj systemy mierzące i monitoruj przebieg kampanii. Dzięki nim możesz namierzać użytkowników, którzy kliknęli w Twoje wideo i zobaczyć, jaka była ich ścieżka zakupowa i kto finalnie dokonał zakupu.

Pamiętaj jednak, że nie będziesz w stanie śledzić wszystkich swoich sprzedaży z emisji online. Zawsze znajdą się ludzie, którzy po zobaczeniu reklamy dokonają zakupu później lub w tradycyjny sposób.

3. Pokaż swoją firmę

Reklama wideo to przede wszystkim korzyści wizerunkowe dla marki. Wiele sieci proponuje model rozliczenia CPV (CPV – cost per view, czyli za obejrzenie materiału), gdzie wideo często nie można pominąć – skłania to użytkownika do zainteresowania się danym produktem i zwiększa rozpoznawalność Twojej marki. Nawet jeżeli nie będziesz miał z kampanii wielu sprzedaży online, to na pewno osiągniesz efekt wizerunkowy – reklamowany produkt zostanie zapamiętany przez oglądających.

Jednak najczęstszą praktyką w emisji reklam wideo jest rozliczenie za wyświetlenie tysiąca odsłon materiału (CPM – cost per thousand), rzadziej natomiast spotykane jest rozliczenie za klik (CPC – cost per click).

4. Dobrze dobierz target

Precyzyjnie określony target jest kluczowym elementem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu w kampanii. Przykładowo, jeżeli chcemy zareklamować wiertarki, przepalaniem budżetu będzie kierowanie reklamy na wszystkich użytkowników – lepsze będzie kierowanie na mężczyzn w średnim wieku, z zamiłowaniem do majsterkowania.

Możliwości dobrania pasującej grupy docelowej są bardzo duże. Można precyzyjnie określić target do swojej kampanii z uwzględnieniem:

  • wieku,
  • płci,
  • zainteresowań,
  • miejsca zamieszkania,
  • intencji zakupowych,
  • itp.

Promowanie filmu na YouTube

Rys. Screen pierwszego ekranu podstawowych ustawień promocji filmu w serwisie YouTube z uwzględnieniem zainteresowań

Często marketerzy wybierają zbyt duży zasięg kampanii, gdzie dotarcie do osób zainteresowanych produktem jest za niskie, bądź wprost przeciwnie – zawężają go tylko do witryn o podobnej tematyce, co promowany produkt. Jest to dużym błędem, ponieważ na przykład osoba chcąca kupić kosiarkę nie będzie poruszała się tylko po stronach związanych z ogrodnictwem. To samo dotyczy geotargetowania: osoba mieszkająca w Krakowie nie będzie zainteresowana ofertą sklepu dostępnego tylko w województwie mazowieckim.

5. Zrób dobry materiał filmowy

To połowa sukcesu kampanii! Ważne, żeby materiał:

  • przykuwał uwagę – im bardziej wideo zaangażuje użytkownika, tym większy będzie współczynnik konwersji w kampanii,
  • był krótki (15 lub 30 sekund),
  • miał jasny przekaz –  ważne, żeby meritum przekazu było w pierwszych 3-5 sekundach – to decyduje o tym, czy użytkownik pominie film lub czy zainteresuje się tematem,
  • był dobrej jakości  – warto w tym celu zatrudnić specjalistów, którzy nakręcą dobry spot,
  • zwróć uwagę na to, żeby film linkował na prawidłową stronę (dedykowany landing page, konkretny produkt w sklepie itp.). Jeśli kampania przekieruje użytkownika przykładowo na stronę główną firmy, nie ma wcale pewności, że użytkownikowi będzie się chciało samemu wyszukać reklamowany, nawet najciekawszy produkt…

Poniżej przykład reklamy wideo, która bardziej śmieszy niż sprzedaje: 

6. Czekaj na efekty i monitoruj

Każda kampania marketingowa potrzebuje czasu, aby rosnąć i się rozwijać. Istnieją taktyki, które można użyć, aby poprawić swoje statystyki. Wymagają one tyle samo optymalizacji i analizy, jak inne typy kampanii marketingowych. Podczas emisji monitoruj wyniki, porównaj je z poprzednimi i zadaj sobie kilka ważnych pytań:

Czy sprawdzałeś dane demograficzne targetu, do którego chcesz kierować kampanię?

Gdy przed startem kampanii wyciągniesz te dane, będziesz miał lepszy profil ludzi, do których chcesz dotrzeć z przekazem.

W trakcie emisji kampanii nie zauważyłeś żadnych sprzedaży mimo, że kierujesz ją do wybranego targetu?

Sprawdź, czy odbiorcy są zainteresowani Twoją kampanią. Dla przykładu: mogło Ci się wydawać, że kampania maszynek do golenia będzie dobrze konwertowała tylko wśród mężczyzn w wieku 30+, jednak możliwe, ze wiele sprzedaży będzie od kobiet, które kupią ten produkt jako prezent.

Widzowie przestają oglądać materiał w trakcie emisji wideo?

Ludzie mogą nie być w nastroju do filmu lub może po prostu kliknęli w niewłaściwy link. Ale jeśli widzisz dużą liczbę rezygnacji, sprawdź dlaczego. Można użyć narzędzia do statystyk i zobaczyć, gdzie ludzie przechodzą z Twojego materiału wideo i wyciągnąć dalsze wnioski.

Czy widzowie angażują się w kampanię?

Istnieją dwa rodzaje odbiorców: tacy, którzy obejrzą Twój film i nie wykonają żadnej akcji, i tacy, którzy zainteresują się firmą i skonwertują. Jeśli widzowie klikają w materiał i nigdy nie wracają, należy rozważyć zwiększenie widoczności mediów i zachęcić ich do interakcji. Warto pomyśleć o buttonie Call To Action (CTA) na materiale wideo – wielu użytkowników nie wie, że podczas oglądania reklamy może przejść na stronę klienta i zakupić produkt – warto im w tym pomóc, wklejając do ateriału przycisk np. „Kliknij, by dowiedzieć się więcej”.

Odpowiedz na powyższe pytania, aby uzyskać bardziej konkretny plan, co w kampanii należy poprawić. Przetestuj nowe strategie marketingowe, sprawdź, co z nich działa najlepiej. Przestrzegając tych zasad, wybierzesz najbardziej efektywne strategie i ostatecznie zobaczysz znaczący wzrost zysków.

Zapamiętaj:
  • oddziel koszty zaplanowane na wideo od innych kanałów,
  • jeżeli chcesz mieć pełniejszy obraz przychodów, użyj narzędzia do śledzenia i analizy – wtedy zobaczysz, który wydawca generuje najlepszy ruch,
  • optymalizuj, monitoruj i analizuj kampanię,
  • zwróć uwagę na jakość materiału wideo,
  • wybierz dobrą sieć, która dobierze witryny do twojego targetu,
  • w trakcie trwania kampanii sprawdzaj, co dobrze konwertuje, a co nie przynosi Twojej kampanii żadnych zysków.

[1]  Link do badania: http://videologygroup.com/news-press/a/independent-research-shows-the-impact-of-video-in-driving-offline-sales/#.V_O6F-CLS01

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Nina Majkowska, Account Manager, Cube Group

Nina Majkowska, Account Manager, Cube Group

Realizuje kampanie efektywnościowe dla agencji reklamowych i domów mediowych. Pracuje dla takich marek jak Orange, INEA, Telepizza i inne. W 2015 roku zdobyła tytuł magistra z psychologii, a w 2013 magistra ze specjalnością media i popkultura.