Reklamodawca Strategia Social Media SEO Content Marketing E-commerce Kreacja Bez kategorii

Jak komunikują się marki w czasie epidemii koronawirusa

Jak komunikują się marki w czasie epidemii
Jak komunikują się marki w czasie epidemii

Real-time marketing – widać go bardzo wyraźnie w ostatnich dniach. Konieczność pozostania w domach, dbania o siebie i innych, praca zdalna i wszystko, co związane z funkcjonowaniem po ogłoszeniu pandemii, ma swoje odzwierciedlenie w komunikacji marek. O czym mówią, jak odnajdują się w sytuacji oraz jak wykorzystują pandemię w kreatywnych pomysłach? Zobaczcie sami!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak marki zmieniły komunikację w czasie epidemii koronawirusa.
  • Jakie kierunki są najpopularniejsze.
  • Jak wyglądają działania CSR.
  • Jak obecnie prowadzić komunikację – 7 porad, jak działać

Okoliczności, w których się znaleźliśmy, stwarzają okazję do tego, aby marketer mógł stanąć bardzo blisko klienta i trafić w samo sedno jego potrzeb. Rozumiemy doskonale swoje oczekiwania, dlatego, że wszyscy tkwimy w nowej rzeczywistości w jednakowy sposób. To moment, aby stworzyć wizerunek marki, która rozumie i wspiera. Wiele firm radzi sobie z tym znakomicie, sygnalizując jednocześnie obecność na rynku i wzmacniając swój branding. Jak? Sposobów jest wiele! Nie przegap okresu, w którym warto podtrzymywać kontakt z odbiorcami, by nie zostać w tyle za konkurencją.

#stayathome

Akcja #stayathome dostarcza okazji do wykazania się nie tylko pod kątem propagowania i uświadamiania społeczeństwa, jak ważne jest pozostanie w domach. To również moment, w którym można pokazać produkty i usługi jako te, które doskonale wpisują się w sytuację. Jedni robią to z humorem, inni szokują.

  • Burger King pokazuje, jak dba o swoich klientów. Zostań w domu – to ważniejsze od wizyty w burgerowni.

  • Zakład pogrzebowy Taffo wykorzystał grę słów: Zostań w domu, albo wszyscy będziemy w skrzyni – z nagłówkiem informującym o tym, że wybór nie należy do trudnych: dom lub trumna.

  • Minimalistyczna, ale bardzo wymowna jest kreacja Guinnessa. Na czarnym tle pojawia się kanapa, niczym charakterystyczna pianka od piwa. Zostań w domu. Prosty przekaz. Mocno zaznaczona marka. 

  • Doskonale pod kątem komunikacji radzi sobie PornHub. Darmowy pakietu premium dla znajdujących się w trudnej sytuacji Włochów, wydaje się być strzałem w dziesiątkę.

  • Namawia też do tego PKO Ekstraklasa – nawiązuje do żargonu piłkarskiego i wyjścia bramkarza do piłki lub by zatrzymać napastnika przeciwnej drużyny.

  • Nike z kolei zachęca, żeby „grać dla świata”.
  • Sytuację pozostania w domu marki potrafią też przekuć w swój atut. Zrobił tak producent dzbanków i butelek filtrujących wodę – Dafi.

  • W reklamach częściej niż wcześniej pojawiają się dostawcy jedzenia i zachęcają do pozostania w domu:

  • Pyszne.pl wprowadziło zmiany w regulaminie i bezkontaktową dostawę:
  • Do akcji #zostanwdomu włączył się również Empik.

#coronatime

Czas kwarantanny to także wszystko, co związane z codziennością: praca, spędzanie wolnego czasu, wirtualny kontakt ze znajomymi. Jak sobie radzić? Wskazówek udzielają: HBO, Netflix czy Media Markt.

  • HBO wykorzystało motyw poradnika pracy zdalnej. Dla wielu z nas to pierwsza taka sytuacja w karierze zawodowej i nie zawsze potrafimy efektywnie pracować z miejsca, gdzie wciąż jest coś ważnego do zrobienia. HBO radzi, jak to robić, wykorzystując kadry z serialu Dolina Krzemowa.

  • Z kolei Netflix nie wziął pod uwagę pracy zdalnej.
    Ta marka ma określoną grupę docelową bardzo precyzyjnie i komunikuje się z nią wyraziście. Netfilx wie, że większość jego fanów w social mediach woli serial niż pracę czy sprzątanie!

  • I znowu przykład marketingu bezpośredniego, w którym korzyść z posiadania produktu przekłada się na pozytywny czas spędzony w domu. Świetnie zagrał tu MediaMarkt.

  • Swiffer pokazuje również, jak można umilić sobie domową kwarantannę z produktami do sprzątania.
    Robi to w niebanalny sposób!

  • Jak przetrwać kwarantannę radzą łódzkie murale (kliknij poniżej)

#gastropomaga

Z powodu zagrożenia koronawirusem wielu z nas skorzystało z możliwości pracy zdalnej. Jednak nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić. W grupie podwyższonego ryzyka są lekarze, którzy pracują ciężej i każdego dnia są narażeni na zachorowania. Marki gastronomiczne wspomagają ich posiłkami.

#donate

Epidemia to nie tylko sprawdzian dla państw i służby zdrowia. To również okazja dla marek, by ich słowa o społecznym zaangażowaniu i wspieraniu lepszej przyszłości nie były pustymi frazesami. Działania w ramach CSR, czyli Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, nie tylko są spełnieniem misji prywatnych firm, ale też dobrą okazją, by wzbudzić sympatię.

#keepthedistance

Jednym z najważniejszych elementów w machinie zapobiegania zakażeniom koronawirusem jest utrzymanie odpowiedniego dystansu. Według wirusologów zarazki z człowieka na człowieka przenoszą się przede wszystkim na odległość ok. 1,5 metra i właśnie taki odstęp radzą zachować.

Jak zwykle kreatywność marek spełniła oczekiwania miłośników reklamy. 

  • W Polsce para tancerzy w strojach krakowskich z etykiety piwa oddaliła się od siebie na bezpieczną odległość. Odpowiedzialnie. Brawo! 

  • Sklepy są otwarte, ale obowiązują w nich ograniczenia. Carrefour zachęca, by nie tracić nerwów w kolejce.
  • Dystans zaleca też zachować Audi…
  • oraz Volkswagen.

#kreatywne

Covid-19 można wykorzystać też w skojarzeniach ze swoją branżą. Na każdym kroku słyszymy, że najlepsze wideo to viral (a więc rozprzestrzenia się wirusowo), a co jakiś czas słychać o ludziach, którzy wieszczą, że “koniec jest blisko”. 

Kto to wykorzystał? Zobaczcie:

  • Mistrzowsko do tematu podszedł PornHub. Akcja uświadamiająca? Tak, ale w bardzo kreatywny sposób!


Z humorem i kreatywnością do znanych marek podchodzą też graficy i przekształcają ich logo. Behance prezentuje prace jako inspirację i podtrzymanie idei #stayhome.

7 porad, jak prowadzić komunikację

  1. Jaki rodzaj contentu tworzyć? Postaw na ten, który daje wartość i jest łatwy w odbiorze – to m.in. poradniki, infografiki, podcasty, webinary, wideo, ebooki.
  2. Nie rezygnuj z działań contentowych – dobierz odpowiednie narzędzia, przekaz i działaj! 
  3. Twoja grupa docelowa w dużym stopniu przebywa teraz w domu lub pracuje zdalnie? Zwiększaj ilość contentu – teraz masz szansę dotrzeć do nich skuteczniej!
  4. Jeśli nie tworzyłeś do tej pory treści dla swojej marki, to czas to zmienić! Użytkownicy zwiększają swoją aktywność w sieci, szukają ciekawego contentu i poświęcają na to więcej czasu. Warto działać!
  5. Przy tworzeniu treści myśl o swojej grupie docelowej. Dobieraj odpowiedni język, wzbudzaj emocje i rozwiązuj problemy. 
  6. Bądź regularny. Nie poprzestawaj na jednym tekście, kilku grafikach czy trzech odcinkach podcastu. Przyzwyczajaj swoich odbiorców do regularnych publikacji, a oni chętniej będą do Ciebie zaglądać.
  7. Pamiętaj o SEO. Tworząc content, musisz myśleć nie tylko o odbiorcy, ale też o algorytmie Google’a. Słowa kluczowe, zapytania, przyjazne adresy url, zoptymalizowane grafiki, linki wewnętrzne – to wszystko ma wpływ na konwersję.

Podsumowanie

Sposób komunikacji w czasie tak nieprzewidzianych wydarzeń jak epidemia zależy od wielu czynników. To m.in. branża, rodzaj biznesu – czy jest to b2b czy b2c, jaką komunikację prowadziliśmy do tej pory, jaką mamy grupę odbiorców, jakie kanały wykorzystujemy do komunikacji. Pewne jest jedno – nie można udawać, że nic się nie dzieje i prowadzić dialog z otoczeniem tak samo jak do tej pory.

Wydarzenia takie jak epidemia weryfikują strategie, nie tylko komunikacyjne. Warto działać szybko, szczególnie, że w czasie narodowej kwarantanny duża część społeczeństwa albo zostaje w domu, albo szybko do niego wraca. Dziś biznes online to nie wybór, to konieczność. A w biznesie dobra komunikacja jest podstawą. Pamiętajcie o tym!


Komentarze

Emilia Radecka, Cube Group

Emilia Radecka, Cube Group

Absolwentka filologii polskiej i public relations na Uniwersytecie Jagiellońskim. W branży od 2011 roku. Zaczynała jako copywriter, przesuwając zainteresowania w kierunku SEO i tworzenia treści w kontekście pozyskiwania ruchu organicznego.
Obecnie jako Head of Content w Cube Group zajmuje się planowaniem i realizacją strategii content marketingowych dla największych marek. Współpracowała m.in. z takimi klientami jak: AkzoNobel, Mollers, eZebra, Santander, mBank czy Allianz.
Członkini i prelegentka IAB w grupie Content i reklama natywna. Na swoim koncie ma liczne publikacje z dziedziny copywritingu oraz marketingu treści. Stoi na czele sześcioosobowego teamu content writerów i specjalistów content marketingu.