Z artykułu dowiesz się:
- Reklama na Snapchacie – czy warto?
- Jak zarabiać na Snachacie? Wypróbuj linki afiliacyjne w snapach!
- Reklama i Snapchat – kilka porad na koniec
Influencer marketing to wciąż jeden z najgorętszych trendów reklamy internetowej. Trudno się dziwić – działania z internetowymi twórcami niosą ze sobą wiele korzyści. Po pierwsze, w dobie banner blindness i zmęczenia tradycyjną reklamą użytkownicy znacznie pozytywniej odbierają markę prezentowaną w treści ciekawego, wartościowego postu, a po drugie – zaufanie, jakie influencerzy mają wśród swoich odbiorców, sprawia, że ich rekomendacja bywa najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Jednym z coraz częściej wykorzystywanych kanałów marketingowych jest Snapchat – aplikacja pozwalająca na prezentowanie „snapów”, czyli krótkich filmików i zdjęć, swoim followersom. Od niedawna reklamowanie na Snapchacie może być jeszcze skuteczniejsze, ponieważ platforma w końcu umożliwiła swoim użytkownikom linkowanie w ich „snapach”.
Linki afiliacyjne na Facebooku i YouTube można dodawać swobodnie – na tym drugim serwisie jest to jeszcze nie tak powszechne, ale zaczyna pojawiać się częściej. Niedawno wróciła także możliwość publikowania linków afiliacyjnych na Pinterest; na naszym blogu pisała o tym Anna Gromańska.
Reklama na Snapchacie – czy warto?
Popularność Snapchata bardzo szybko rośnie. Prześcignęła już pod tym względem tak znane socialowe marki jak Twitter czy Pinterest. W Polsce ze Snapchata korzysta 1,2 miliona użytkowników [1], a wśród najczęściej oglądanych znajdują się np. profile Maffashion i Ewy Chodakowskiej.
Fot. Snapchaty gwiazd: Maffasion, Ewa Chodakowska. Źródło: snapcenter.pl
Fot. Zainteresowanie Snapchatem w Polsce. Opracowanie i źródło obrazka: http://snapcenter.pl
Snapchat pokazuje, że content marketing nie musi polegać jedynie na wplataniu marek i produktów w rozbudowane treści, jak artykuły i recenzje. Idea „snapów” świetnie wpisuje się w trend coraz bardziej „obrazkowej” komunikacji, jednocześnie nie będąc tradycyjną formą banerową i pozostając w nurcie influencer marketingu.
Zobacz również: Influencer marketing – chwilowy trend czy nowa jakość w e-marketingu?
Ogromnym atutem aplikacji jest aktywność i zaangażowanie jej użytkowników: 54% [2] użytkowników Snapchata korzysta z niego codziennie, średnio przez 25 – 30 minut [3]. Dodatkowo ponad połowa aktywnych użytkowników publikuje własne treści, a nie tylko je ogląda. Daje to ogromne pole do popisu dla marketerów, którzy łatwo znajdą dla siebie zarówno twórców do współpracy, jak i odbiorców, czyli potencjalnych klientów.
Jak zarabiać na Snapchacie? Wypróbuj linki afiliacyjne w snapach!
Teraz gdy możliwe jest dodawanie linków, potencjał reklamowy Snapchata rośnie, szczególnie dla działań performance. Dzięki linkom możliwe będzie dokładne sprawdzanie efektywności posta, co pozwoli na mierzenie kliknięć, sprzedaży i leadów oraz optymalizację dalszych działań.
Jeśli korzystasz ze Snapchata i chcesz na nim rozpocząć kampanię efektywnościową, wystarczy dołączenie do wybranego przez siebie programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej, pobranie linku trackującego i wstawienie go (najlepiej po skróceniu) w swojego snapa. Link pobrany z panelu sieci afiliacyjnej, np. SalesMedia lub NetSales, zawiera kody trackingowe, dzięki którym zmierzone zostaną efekty kampanii.
A jeśli zastanawiasz się nad tym, czy i jak wpleść linki w swoje „snapy”, zainspiruj się poniższą tabelką:
Branże, które najlepiej pasują do Snapchata* | W jakiej sytuacji możesz umieścić link? | Przykładowe programy partnerskie, z których możesz wziąć linki |
Fashion | Gdy na snapie prezentujesz supermodne trampki lub chcesz się pochwalić stylizacją | Zaful, Showroom, Zalando, Answear, AliExpress |
Beauty | Gdy pokazujesz wieczorowy makijaż lub nowo nabyte pędzle | eZebra, Perfumeria Neness, Urban Decay |
Parenting | Gdy chcesz pokazać, jakie kupiłeś ubranka lub akcesoria dla dziecka | Smyk, Wójcik Fashion, Endo |
Kultura | Gdy chcesz polecić książkę albo płytę, lub opowiedzieć, na jaki koncert idziesz | Empik, TaniaKsiążka, Ravelo, ebook point |
FMCG | Gdy chwalisz się ugotowaną właśnie potrawą lub polecasz restaurację | Frisco, Pizzaportal, KFC, McDonald’s |
Gry | Gdy recenzujesz grę lub relacjonujesz rozgrywkę online | Saturn, MediaMarkt, OleOle |
Home & Living | Gdy chcesz pokazać śmieszny gadżet do domu lub nowe dodatki | AliExpress, Castorama, 4home, Ministerstwo Gadzetow |
Sport | Gdy chwalisz się życiówką lub pokazujesz nowy sprzęt do ćwiczeń | Centrum Rowerowe, Sport-shop |
*Programy partnerskie z tych właśnie branż powinny pasować do Snapchata, ale upewnij się, że pasują też do Twojego kanału i tego, co na nim prezentujesz! (tabelka: opracowanie własne)
Na co zwrócić uwagę, planując kampanię?
Pierwszym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę, jest specyfika użytkowników Snapchata – to młode, dynamiczne osoby, które rzadko rozstają się ze swoim smartfonem. Większość z nich ma poniżej 24 lat (aż 84% [4]) – należy więc promować marki i produkty dopasowane do tego targetu.
Jeśli zależy nam na zmierzeniu ilości sprzedaży, należy wybrać produkty, dla których proces decyzyjny nie jest zbyt długi – użytkownicy Snapchata prawdopodobnie nie będą wracać do posta, aby ponownie kliknąć w link, a skorzystają z wyszukiwarki. W tym kontekście ważne jest także, aby promowany produkt był dostępny na stronie dostosowanej do urządzeń mobilnych.
Fot. Wiek użytkowników Snapchata w Polsce. Źródło danych: Facebook for Business Lipiec 2016; Opracowanie i źródło obrazka: http://snapcenter.pl
Osoby korzystające ze Snapchata bardzo aktywnie korzystają także z innych mediów społecznościowych. To ludzie, którzy lubią być w kontakcie ze światem, kochają nowinki i… multimedia. Połowa z nich przegląda zdjęcia na Instagramie, a prawie wszyscy – aż 92% [5] – dość aktywnie korzystają z serwisu YouTube. Nic dziwnego, w końcu Snapchat składa się właśnie z multimediów – warto o tym pamiętać zastanawiając się nad opisem zdjęcia czy filmu.
Fot. Zainteresowanie innymi aplikacjami wśród użytkowników Snapchata. Źródło danych: Badanie Mobience, użytkownicy aplikacji Snapchat, marzec 2016, opracowanie i źródło obrazka: Marketerplus.pl.
Użytkownicy Snapchata pozostawiają merketerom dużą swobodę w kwestii wyboru czasu emisji – ich aktywność na platformie jest wysoka:
- w dni powszednie cały dzień (od 9 do 22 [6]),
- w weekendy od popołudnia do późnego wieczora (od 13 do 23 [7]).
Trudno zignorować tak dużą i tak aktywną grupę odbiorców! Szczególnie, że snapy nie są otoczone tak dużą ilością innych treści, jak na przykład posty na Facebooku, a co za tym idzie – oglądane z większa uwagą. Rozwiązanie jest na pewno warte uwagi i przetestowania!
Reklama i Snapchat – kilka porad na koniec
Dla Influencera | Dla Marketera |
Zawsze bądź szczery i wierny swoim odbiorcom! Nie polecaj tego, czego sam byś nie kupił – jeśli będziesz się tak zachowywać, Twoi followersi stracą do Ciebie zaufanie. | Dokładnie wybierz promowany produkt, pamiętając czym charakteryzują się użytkownicy Snapchata. |
Czasem warto sięgnąć po bardziej niszowe produkty, zamiast tych od znanych marek – będziesz bardziej oryginalny i wiadomo będzie, że na Twoim kanale można znaleźć to, czego nie ma nigdzie indziej. | Nie kombinuj! Zbyt trudny przekaz reklamowy nie będzie zrozumiały w krótkim komunikacie. Keep it simple! |
Wybieraj raczej stosunkowo tanie produkty, które użytkownik może kupić od razu po kliknięciu w Twój link. | Bardzo uważnie wybierz influencera, w którego zainwestujesz – sprawdź dokładnie jakie publikuje filmy i czym się charakteryzują jego odbiorcy. |
Jeśli dostajesz zlecenie, które może nie spodobać się Twoim odbiorcom postaraj się dopasować kontekst i komunikat tak, aby treść była adekwatna do Twoich dotychczasowych działań, a jeśli to niemożliwe – prawdopopodobnie lepiej będzie poczekać na kolejną szansę. | Popularni influencerzy są skuteczniejsi niż ci niszowi? Niekoniecznie! Jeśli Twój produkt ma specyficzną grupę odbiorców znajdź takiego twórcę, którego odbiorcy się nim zainteresują. |
Snapchat to przede wszystkim zabawa – dbaj o to, aby Twój profil dostarczał nie tylko informacji, ale też rozrywki! | Snapchat pełen jest zabawnych treści – nie bądź sztywny i zachowaj dużo dystansu do swojego produktu. |
[1]
Źródło: https://www.globalwebindex.net/, opracowane przez SnapCenter
[2]
Źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-02/snapchat-passes-twitter-in-daily-usage (opracowane przez SnapCenter)
[3]
Źródło: jw.
[4]
Źródło: Badanie Mobience, użytkownicy aplikacji Snapchat, marzec 2016 (opracowane przez Marketerplus.pl)
[5]
Źródło: jw.
[6]
Źródło: jw.
[7]
Źródło: jw.
Komentarze