Skuteczny mailing w branży e-commerce
Absolutnym liderem rankingu efektywności jest e-commerce. To dlatego, że internautów stale przybywa i przybywać będzie. Zakupy w sieci robią coraz chętniej. W ich działaniach zarysowuje się powtarzalność. Stąd w tej branży mailing do klientów przybiera 4 formy:
– regularne newslettery z nowościami
– newslettery ze specjalnymi ofertami
– maile aktywizujące klientów
– maile transakcyjne dotyczące dokonanych zakupów
Działania te są istotne w kontekście działań związanych z kreowaniem, rozwijaniem i podtrzymywaniem więzi klienta z marką. Czyli – jak to określa się w branży – zarządzaniu cyklem życia klienta, Customer Lifecycle Management. Odgrywają także duże znaczenie w całościowym zarządzaniu relacjami z klientami, czyli Customer Relationship Management. W praktyce oznacza to aktywizację i budowanie lojalności subskrybentów oraz motywowanie do zakupów obecnych użytkowników.
Kiedy jednak celem jest zdobycie nowych klientów e-sklepu, sam mailing do bazy wewnętrznej nie wystarczy. Wysyłkę newsów i zaproszeń do potencjalnych użytkowników umożliwiają mailingi do baz zewnętrznych.
Marketerzy związani z dużymi markami powinni zwrócić szczególną uwagę na model rozliczeniowy CPO, czyli cost per order. Oznacza to, że reklamodawca płaci ryczałtowo dopiero za zamówienie złożone w e-sklepie. Oczywiście wygenerowane właśnie dzięki mailingowi, niezależnie od kwoty tego zamówienia. |
Szacuje się, że w ten sposób można zwiększyć sprzedaż nawet o kilka tysięcy zamówień w ciągu jednego miesiąca. Ponadto znacznie zwiększa rozpoznawalność marki.
Szczególnie skorzystać na tym mógłby segment modowy, który zdaje się nie dostrzegać tych możliwości. Dla przykładu – często wystarczyłoby chociaż stargetować wysyłkę mailingu z informacjami o przystępnych cenach do osób w wieku 18+ o zdolności zakupowej. Potem pozostanie nam obserwować, jak wskaźniki sprzedaży rosną.
Skuteczny mailing w branży finansów i ubezpieczeń
Drugie miejsce na podium należy do finansów i ubezpieczeń. Dlatego, że rynek jest przesycony reklamami. Tradycyjne formy – telewizja, radio – przestają działać. Kolejne piosenki i wiersze o lokatach, pożyczkach czy kredytach są emitowane w próżnię. Klienci są coraz bardziej świadomi, a nawet uprzedzeni. W końcu stawką są nawet ich oszczędności życia. Błędne koło się zatacza, ponieważ bezradni marketerzy wysyłają agresywniejsze przekazy medialne.
Wiele można więc zdziałać marketingiem bezpośrednim. Spersonalizowanym mailingiem z ofertą. Sprofilowanym dokładnie pod grupę odbiorców i odwołującym się do ich potrzeb. Takim, który przekona odbiorcę o tym, że rzeczywiście to oferta dla niego. |
Tu korzystne dla reklamodawcy będzie rozliczenie za unikalne kliknięcie w kreację reklamową (CPUC). Można w nim kupić mailing do praktycznie wszystkich baz do zawierania transakcji pomiędzy sprzedawcami a klientami indywidualnymi (B2C) i profilować wiadomości według potrzeb.
Dla przykładu: sprzedając polisy ubezpieczeniowe AC/OC warto skierować mailing do zmotoryzowanych użytkowników poczty elektronicznej. W temacie wiadomości wpisać „Ubezpieczenie Twojego samochodu się kończy?”. Wtedy mamy pewność, że płacimy za świadome kliknięcie w reklamę. To jedna z wielu metod targetujących, które mogą zebrać 30-40 tysięcy unikalnych i wartościowych przekierowań na promowaną stronę.
Gra jest warta świeczki. Spore są pieniądze wykładane na reklamę w sektorze finansów i ubezpieczeń. Ponad sto milionów złotych w tylko pierwszym kwartale 2015 roku – jak wynika z analiz domu mediowego Codemedia. Ile z tej puli przeznaczono na reklamę online? 16 milionów złotych.
Tworzenie mailingu w innych branżach
Inne branże także mają spore możliwości wyciśnięcia korzyści z mailingu. Na odkrycie potencjału czeka chociażby segment farmaceutyków czy sieci i galerii handlowych. Kanał jest otwarty i dostępny dla każdego. To skuteczne dopełnienie działań marketingowych.
Skuteczny mailing można osiągnąć dzięki właściwym założeniom wysyłki oraz precyzyjnemu profilowaniu. Mailing wewnętrzny będzie więc podtrzymywał relacje z obecnymi klientami. Z pomocą zewnętrznej wysyłki pozyskani zostaną nowi. To bezpośrednio przełoży się na większe zyski.
Komentarze