Reklamodawca Social Media Analityka

Testy porównawcze A/B na Facebooku. Jak je przeprowadzać?

Testy porównawcze na Facebooku
Testy porównawcze na Facebooku
Dark posty, Local Awareness, Reach&Frequency – to zapewne stałe elementy przy planowaniu kampanii przez reklamodawców wykorzystujących w swoich działaniach Facebooka. Szybko rozwijający się ekosystem reklamowy Facebooka wychodzi znów naprzeciw reklamodawcom, udostępniając narzędzie do testów porównawczych.
PODZIEL SIĘ:

Testy porównawcze na Facebooku – czyli jak poprawić skuteczność kampanii 

Optymalizacja pod kliki, wyświetlenia czy może pod konwersje? Emisja reklam tylko na Facebooku, czy również w Audience Network (sieć witryn i aplikacji partnerskich Facebooka)? Na starcie kampanii niejeden reklamodawca zmaga się z dylematem: pod jakie wskaźniki optymalizować swoje reklamy czy też gdzie najlepiej je emitować. Na szczęście od niedawna Facebook umożliwia korzystającym z dostępnych form reklamowych testowanie swoich kampanii za pomocą testów porównawczych.

Dzięki tej funkcji w łatwy sposób sprawdzimy oddziaływanie reklamy na różne grupy odbiorców, dowiemy się, jakie umiejscowienie reklam jest najskuteczniejsze oraz przetestujemy optymalizację emisji naszych reklam. Facebook zastrzega przy tym, że opcja korzystania z testów porównawczych jest dostępna dla reklamodawców korzystających z konta w Menadżerze firmy i prowadzących kampanie z zalecanym minimum budżetowym.

Jak utworzyć test porównawczy

Funkcja testu porównawczego jest aktualnie dostępna dla kilku celów reklamowych, który wybieramy na starcie tworzenia kampanii:

  • Ruch (kierowanie użytkowników do naszej witryny lub miejsca docelowego na Facebooku),
  • Instalacje aplikacji,
  • Konwersje (w witrynie lub aplikacji) oraz
  • Pozyskiwanie kontaktów (format reklamowy Lead Ads).

Po wyborze celu reklamowego należy zaznaczyć odpowiedni przycisk:

Manager reklam Facebook - testy A/B - reklama na Facebooku

Rys.: Menedżer reklam Facebook

Testowanie zmiennych – reklama na Facebooku

Po wyborze odpowiedniego dla nas celu reklamowego możemy przejść do wyboru zmiennych. W obrębie jednej kampanii mamy możliwość testowania jednego rodzaju zmiennej spośród 3 dostępnych: Optymalizacji emisji, Grupy docelowej, Umiejscowienia reklam.

Manager reklam Facebook - testy A/B - reklama na Facebooku

Źródło: Menedżer reklam Facebook

W przypadku wyboru zmiennej Grupa odbiorców możemy porównać  zarówno utworzone przez nas i zapisane tzw. Niestandardowe grupy odbiorców, jak również utworzyć i przetestować nowe grupy np. na podstawie zainteresowań czy danych demograficznych. Ponadto możemy wykonać porównanie crossowe: nasza zapisana Niestandardowa grupa odbiorców vs. Nowo zdefiniowana grupa.

Testy porównawcze mogą również dotyczyć Optymalizacji wyświetlania. W zależności od wybranego celu reklamowego po wyborze tej opcji będziemy mogli skonfrontować ze sobą zestawy reklam nakierowane na Kliknięcia linku (Zestaw 1) vs Konwersje (Zestaw 2) lub szerzej: Konwersje z 1-dniowym przedziałem czasowym (Zestaw 1) vs. Konwersje z 7-dniowym oknem konwersji vs. Kliknięcia linku (Zestaw 2).

Trzecią zmienną, którą możemy testować, jest Umiejscowienie reklam. Warto sprawdzić Automatyczne umiejscowienia  vs. Wybrane przez nas (np. Facebook + Instagram).

Dobre praktyki przy testach porównawczych na Facebooku

Podstawowym zaleceniem jest zadbanie o czas działania testu porównawczego, który powinien trwać od 3 do 14 dni. Z jednej strony jest to zabieg Facebooka dający gwarancję nieprzerwanego wydatkowania środków przez ten okres w kampanii z testem porównawczym, ale z drugiej jednak trzeba przyznać rację pomysłodawcom tej funkcjonalności – ciężko byłoby mówić o wiarygodności testu trwającego dzień lub dwa.

W trakcie trwania kampanii nie możemy dokonywać znaczących zmian w ustawieniach, zatem przed przystąpieniem do testowania zaplanujmy odpowiednio nasze działania w ramach testów porównawczych, biorąc pod uwagę choćby kwestię wykorzystywania utworzonych na koncie niestandardowych grup odbiorców w innych, „nietestowych” kampaniach.

Warto również pamiętać o przemyślanym dobraniu rodzaju zmiennej, którą chcemy przetestować oraz grup odbiorców w przypadku każdej z trzech dostępnych opcji testowania. Pamiętajmy, że dobieranie przypadkowych użytkowników może zwiększyć nasze wydatki, a zmniejszyć potencjalne konwersje. To my prowadzimy dany biznes lub znamy biznes naszego klienta, dla którego realizujemy kampanię.

Zaawansowana analityka kluczem w rozwoju systemu Facebook Ads?

Patrząc na rosnące znaczenie urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych w naszym codziennym życiu, możemy oczekiwać dalszego rozwoju narzędzi i funkcji do jeszcze bardziej  precyzyjnego pomiaru skuteczności reklam w ekosystemie reklamowym Facebooka. Więcej danych o realnych użytkownikach może skłonić reklamodawców do przesunięcia swoich budżetów na rzecz Facebooka czy Instagrama.

Przeczytaj również: Kampanie reklamowe na Facebooku: jak wykroić odbiorcę idealnego [SEGMENTACJA]

PODZIEL SIĘ:

Komentarze

Pawel Jastrzebski, SEM & Social Specialist, Cube Group

Odpowiedzialny za planowanie, obsługę i optymalizację kampanii dla klientów działu SEM. Specjalizuje się w kampaniach displayowych. Realizował kampanie zwiększające świadomość marki lub pozyskujące leady m.in. dla Dulux, Polferries oraz Polpharma. Posiada certyfikaty Google: AdWords, Analytics, Mobile, Shopping, reklama wideo.