Testy porównawcze na Facebooku – czyli jak poprawić skuteczność kampanii
Optymalizacja pod kliki, wyświetlenia czy może pod konwersje? Emisja reklam tylko na Facebooku, czy również w Audience Network (sieć witryn i aplikacji partnerskich Facebooka)? Na starcie kampanii niejeden reklamodawca zmaga się z dylematem: pod jakie wskaźniki optymalizować swoje reklamy czy też gdzie najlepiej je emitować. Na szczęście od niedawna Facebook umożliwia korzystającym z dostępnych form reklamowych testowanie swoich kampanii za pomocą testów porównawczych.
Dzięki tej funkcji w łatwy sposób sprawdzimy oddziaływanie reklamy na różne grupy odbiorców, dowiemy się, jakie umiejscowienie reklam jest najskuteczniejsze oraz przetestujemy optymalizację emisji naszych reklam. Facebook zastrzega przy tym, że opcja korzystania z testów porównawczych jest dostępna dla reklamodawców korzystających z konta w Menadżerze firmy i prowadzących kampanie z zalecanym minimum budżetowym.
Jak utworzyć test porównawczy
Funkcja testu porównawczego jest aktualnie dostępna dla kilku celów reklamowych, który wybieramy na starcie tworzenia kampanii:
- Ruch (kierowanie użytkowników do naszej witryny lub miejsca docelowego na Facebooku),
- Instalacje aplikacji,
- Konwersje (w witrynie lub aplikacji) oraz
- Pozyskiwanie kontaktów (format reklamowy Lead Ads).
Po wyborze celu reklamowego należy zaznaczyć odpowiedni przycisk:
Rys.: Menedżer reklam Facebook
Testowanie zmiennych – reklama na Facebooku
Po wyborze odpowiedniego dla nas celu reklamowego możemy przejść do wyboru zmiennych. W obrębie jednej kampanii mamy możliwość testowania jednego rodzaju zmiennej spośród 3 dostępnych: Optymalizacji emisji, Grupy docelowej, Umiejscowienia reklam.
Źródło: Menedżer reklam Facebook
W przypadku wyboru zmiennej Grupa odbiorców możemy porównać zarówno utworzone przez nas i zapisane tzw. Niestandardowe grupy odbiorców, jak również utworzyć i przetestować nowe grupy np. na podstawie zainteresowań czy danych demograficznych. Ponadto możemy wykonać porównanie crossowe: nasza zapisana Niestandardowa grupa odbiorców vs. Nowo zdefiniowana grupa.
Testy porównawcze mogą również dotyczyć Optymalizacji wyświetlania. W zależności od wybranego celu reklamowego po wyborze tej opcji będziemy mogli skonfrontować ze sobą zestawy reklam nakierowane na Kliknięcia linku (Zestaw 1) vs Konwersje (Zestaw 2) lub szerzej: Konwersje z 1-dniowym przedziałem czasowym (Zestaw 1) vs. Konwersje z 7-dniowym oknem konwersji vs. Kliknięcia linku (Zestaw 2).
Trzecią zmienną, którą możemy testować, jest Umiejscowienie reklam. Warto sprawdzić Automatyczne umiejscowienia vs. Wybrane przez nas (np. Facebook + Instagram).
Dobre praktyki przy testach porównawczych na Facebooku
Podstawowym zaleceniem jest zadbanie o czas działania testu porównawczego, który powinien trwać od 3 do 14 dni. Z jednej strony jest to zabieg Facebooka dający gwarancję nieprzerwanego wydatkowania środków przez ten okres w kampanii z testem porównawczym, ale z drugiej jednak trzeba przyznać rację pomysłodawcom tej funkcjonalności – ciężko byłoby mówić o wiarygodności testu trwającego dzień lub dwa.
W trakcie trwania kampanii nie możemy dokonywać znaczących zmian w ustawieniach, zatem przed przystąpieniem do testowania zaplanujmy odpowiednio nasze działania w ramach testów porównawczych, biorąc pod uwagę choćby kwestię wykorzystywania utworzonych na koncie niestandardowych grup odbiorców w innych, „nietestowych” kampaniach.
Warto również pamiętać o przemyślanym dobraniu rodzaju zmiennej, którą chcemy przetestować oraz grup odbiorców w przypadku każdej z trzech dostępnych opcji testowania. Pamiętajmy, że dobieranie przypadkowych użytkowników może zwiększyć nasze wydatki, a zmniejszyć potencjalne konwersje. To my prowadzimy dany biznes lub znamy biznes naszego klienta, dla którego realizujemy kampanię.
Zaawansowana analityka kluczem w rozwoju systemu Facebook Ads?
Patrząc na rosnące znaczenie urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych w naszym codziennym życiu, możemy oczekiwać dalszego rozwoju narzędzi i funkcji do jeszcze bardziej precyzyjnego pomiaru skuteczności reklam w ekosystemie reklamowym Facebooka. Więcej danych o realnych użytkownikach może skłonić reklamodawców do przesunięcia swoich budżetów na rzecz Facebooka czy Instagrama.
Przeczytaj również: Kampanie reklamowe na Facebooku: jak wykroić odbiorcę idealnego [SEGMENTACJA]
Komentarze