- Zakupy głosowe
- Specyfika zapytań głosowych: naturalny język pytania
- SEO i content w służbie voice search: jak ich skutecznie używać?
- Podsumowanie
Według danych z 2016 r. 20% wyszukiwań w aplikacji mobilnej Google stanowiły wyszukiwania głosowe (ang. Voice Search) [1]. Technologia ta dostępna jest nie tylko na smartfonach dzięki systemom takim jak Siri (Apple), Cortana (Microsoft) czy Google Now (także na komputerach), ale można skorzystać z niej również za pomocą tzw. cyfrowych asystentów osobistych (ang. digital personal assistants). Są to specjalne urządzenia posiadające głośniki aktywowane głosem użytkownika, które odpowiadają na zadawane im pytania i wykonują wiele różnych poleceń.
Do najpopularniejszych asystentów głosowych należą Amazon Echo oraz Google Home.
Najnowsza wersja Amazon Echo (po lewej) i asystent Google Home
Szacunki mówią, że do tej pory sprzedanych zostało ok. 20 mln tego typu urządzeń na całym świecie [2]. Zdecydowanym liderem jest tutaj inteligentny głośnik dostarczany przez Amazona, mający 75% udziału w rynku. Urządzenie Google ma ok. 24% udziału.
Zakupy głosowe
Asystenci głosowi oprócz odpowiadania na pytania, odtwarzania muzyki czy nawet kontrolowania urządzeń inteligentnego domu, posiadają możliwość dokonywania zakupów przez internet. Z punktu widzenia branży e-commerce jest ona bardzo istotna. Funkcja ta jest bardzo popularna wśród użytkowników Amazon Echo i Google Now – w ubiegłym roku skorzystało z niej 57% posiadaczy.
Według badania Google z 2017 r. aż 62% właścicieli regularnie korzystających ze „smart” głośników twierdzi, że prawdopodobnie dokona za ich pomocą zakupu w najbliższym miesiącu [3].
Źródło: www.thinkwithgoogle.com
58% z nich twierdzi, że tworzy i zarządza listami zakupów przynajmniej raz w tygodniu, a 44% co najmniej raz na tydzień zamawia potrzebne produkty, takie jak produkty spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego.
Warto również pamiętać, że głosowe systemy „voice assistant” używane są nie tylko w omawianych inteligentnych urządzeniach z głośnikiem. Jak podaje amerykański koncern, technologia Google Assistant dostępna jest na ponad 400 milionach różnych urządzeń, takich jak tablety i smartfony z Androidem, iPhone’y, słuchawki, telewizory, zegarki i inne.
Zobacz również: 5 błędów, których należy unikać, by stworzyć stronę przyjazną Google
Jak szacuje comscore [4] do 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań będą stanowiły wyszukiwania głosowe, a według MediaPost [5] do tego czasu 30% wyszukiwań będzie odbywać się bez wykorzystania ekranu. Gdy dodamy do tego informacje, że od lipca do listopada 2017 r. liczba gospodarstw domowych w USA posiadających inteligentne głośniki zwiększyła się o 49%, a miesięczna liczba wyszukiwań głosowych globalnie szacowana była w styczniu 2018 r. na 1 miliard [6], wyraźnie widać, że voice commerce to trend, na który sprzedawcy powinni dobrze się przygotować. Potwierdza to także badanie OC&C Strategy [7], według którego voice commerce był w 2017 r. segmentem handlu detalicznego wartym 1,8 mld USD w USA oraz 200 mln USD w Wielkiej Brytanii. Do końca 2022 r. ma on wzrosnąć do 40 mld USD w USA oraz 5 mld USD w Wielkiej Brytanii.
Na rynku polskim nie możemy spodziewać się w tej chwili tak dynamicznego rozwoju. Główną przeszkodą jest brak polskojęzycznych wersji asystentów głosowych Amazon Echo i Google Home. Jak prognozują eksperci, zakupy głosowe w Polsce powinny upowszechnić się w ciągu ok. 1,5 – 2 lat od momentu wprowadzenia na rynek asystentów komunikujących się w języku polskim. Warto być na ten moment przygotowanym.
Specyfika zapytań głosowych: naturalny język pytania
W stosunku do tradycyjnych wyszukiwań wpisywanych na komputerach czy telefonach, voice search posiada dwie istotne wyróżniające cechy:
- wyszukiwania głosowe zadawane są zwykle naturalnym językiem bez używania typowych fraz kluczowych i operatorów wyszukiwania. Zapytania mają konwersacyjną formę i często wyszukiwane są odpowiedzi na pytania typu „gdzie, kiedy, co, jak, dlaczego”,
- zapytania w voice search zazwyczaj są znacznie dłuższe niż wyszukiwania wpisywane ręcznie.
Desktop, Mobile |
Voice Search |
nowy iphone cena |
jakie są ceny najnowszego iphona |
loty na karaiby najtaniej |
ile kosztuje najtańszy lot samolotem na karaiby |
Tabela 1. Porównanie przykładowych zapytań wpisywanych ręcznie i wyszukiwanych głosowo
Według 43% użytkowników zapytania głosowe są szybsze niż wykorzystywanie stron internetowych czy aplikacji [8]. Wielu z nich jako zaletę voice search podaje także możliwość korzystania z tej funkcji w trakcie prowadzenia samochodu. Ponadto użytkownicy inteligentnych głośników obsługiwanych głosowo jako największe ich atuty wskazują:
- Możliwość zrobienia różnych rzeczy prościej i efektywniej,
- Ułatwienie wykonywania wielu działań jednocześnie (multitasking),
- Ułatwienie codziennych rutynowych czynności.
Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/voice-assistance-consumer-experience/
Rosnąca popularność voice commerce związana jest z tymi zaletami i szybkością oraz prostotą obsługi. Zakupy przy pomocy poleceń głosowych można zrobić jeszcze szybciej niż tradycyjne zakupy przez internet: nie ma konieczności logowania do e-sklepu, podawania danych, dokonywania płatności. Asystenci głosowi mogą np. sprawdzić historię wcześniejszych zakupów i zaproponować ten sam produkt lub podobny do kupionego wcześniej oraz podać cenę. Użytkownik musi jedynie potwierdzić złożenie zamówienia.
SEO i content w służbie voice search: jak ich skutecznie używać?
Omówione powyżej cechy charakterystyczne wyszukiwania głosowego powodują, że właściciele witryn internetowych, w tym także e-commerce chcąc w pełni wykorzystać jego rosnącą popularność powinni dostosować działania e-marketingowe do zmieniającego się sposobu korzystania z wyszukiwarek i robienia zakupów internetowych.
- Bardzo rozbudowane i precyzyjne zapytania zadawane głosowo powodują, że zmiany wymaga tradycyjne podejście do dobierania słów kluczowych, ich pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych (SEO) i optymalizacji strony pod ich kątem. Należy przyłożyć większą wagę do fraz wielowyrazowych (tzw. long tail) bardziej adekwatnych do długich, kompleksowych wyszukiwań głosowych, a także do całościowych tematów i zagadnień. Warto kierować działania w większym stopniu pod ich kątem niż dla konkretnych określeń.
- Asystenci głosowi zazwyczaj przedstawiają odpowiedź w oparciu o rezultat zajmujący tylko najwyższą pozycję w wyszukiwarce internetowej, z której korzystają. W związku z tym jeszcze istotniejsze staje się osiąganie najwyższych miejsc w wyszukiwarkach dla najważniejszych fraz kluczowych związanych z prowadzoną działalnością. Ponieważ jest to bardzo trudne, czasochłonne i kosztowne warto rozważyć, aby w pozycjonowaniu witryny skupić się na mniejszej liczbie zapytań dobranych pod kątem wyszukiwań głosowych i osiągnąć dla nich czołowe pozycje, zamiast prowadzić działania SEO dla bardzo dużej liczby fraz, ale z gorszymi efektami.
- Bardzo ważne jest przeanalizowanie zawartości serwisu oraz potrzeb i oczekiwań klientów czy użytkowników i adekwatne dostosowanie treści. Chodzi o to, by udzielać odpowiedzi na pytania typu „jak, co, ile, gdzie” i/lub inne, bo to one mogą być szczególnie istotne dla odbiorców. W tym celu przeredagować można obecny content witryny lub utworzyć nowy (np. artykuły, poradniki czy opisy). Wykorzystać można także model FAQ (najczęściej zadawane pytania) lub zastosować schemat treści typu Q&A (pytania i odpowiedzi).
- Mobilne wyszukiwania głosowe są 3-krotnie częściej związane z lokalizacją niż wyszukiwania tekstowe. Z tego względu dla wielu firm (np. posiadających oddziały czy punkty odbioru towaru) przydatne może okazać się prowadzenie działań „local SEO”. Warto zoptymalizować witrynę pod kątem fraz kluczowych istotnych dla lokalnych użytkowników. Są to:
- Punkty orientacyjne, obiekty, wskazówki położenia czy dojazdu np. „stare miasto”, „przy zajezdni” itp.,
- Używane w naturalnym języku zwroty i określenia danego rejonu czy okolicy lub miejscowości np. „Jaśkowa Dolina”,
- Związane z firmą lokalne miejsca zainteresowań czy atrakcji.
Pamiętać należy także o aktualności i poprawności wszystkich danych adresowych firmy i jej ewentualnych oddziałów czy placówek. Dane te obejmują dokładny adres, numer telefonu, email czy godziny otwarcia.
Ponadto powinniśmy zadbać o umieszczenie i pełne uzupełnienie danych firmy w usłudze Google Moja Firma i innych portalach branżowych, serwisach dla firm oraz społecznościowych, przedstawiających dane adresowe.
Podsumowanie
Wykorzystywanie asystentów głosowych do robienia zakupów w internecie jest stosunkowo nowym zjawiskiem. Jednak, jak pokazują badania, rozwija się ono bardzo dynamicznie. Sprzedaż inteligentnych głośników na świecie rośnie w szybkim tempie, a ich użytkownicy chętnie korzystają z voice commerce. Chociaż polskojęzyczne wersje asystentów nie są jeszcze dostępne, statystyki z innych rynków pokazują, że warto już teraz zacząć planować działania pod kątem zakupów głosowych i uwzględnić włączenie ich do swojej strategii marketingowej. Prognozy wskazują, że w przyszłości segment voice commerce może generować bardzo znaczące przychody.
Źródła:
[1] https://www.thinkwithgoogle.com/data-gallery/detail/voice-searches-google-app/
[3] https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/voice-assistance-consumer-experience/
[6] https://alpine.ai/voice-search-trends/
[7] http://www.occstrategy.com/en/insights/stu/the-talking-shop_uk
[8] http://www.slideshare.net/katherinewatier/seo-for-voice-search